Annonse


Norges beste WAP-tjeneste?

Forrige søndag måtte jeg en tur inn på jobben, men siden jeg ikke har for vane å gå med togtidene i hodet hadde jeg litt problemer med å vite når jeg skulle stikke ned på stasjonen.

Løsningen på problemet ble en telefon til opplysningen som satte meg over til NSB. Derfra ble jeg satt over et par ganger til før jeg fikk vite at jeg faktsik måtte vente et par timer. Toget hadde jo gått for tre minutter siden.

Ikke så lite irriterende akkurat. Et par dager senere fikk jeg imidlertid nyss om WAP-tjenesten til Trafikanten, og heretter vil det være som en lek å finne ut når toget eller bussen går.

Annonse




Gir deg tidene

Trafikanten (Oslo og Akershus Trafikkservice AS) har som hovedformål å øke kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Selskapet er eid av de tre toneangivende kollektivselskapene i Oslo –Sporveien, NSB BA, og Stor-Oslo Lokaltrafikk a.s.

I et bygg foran Oslo S sitter Trafikanten på en enorm database over trafikktilbudet i området rundt Oslo. Og det er denne som er bakgrunn for den mye av det selskapet driver med.

– Vi har drevet et callcenter (telefonnummer 177 red.anm) i over 12 år med enorm suksess. Folk ringer oss og spør om alt mulig innen kollektivtrafikk i hovedstadsområdet. De aller fleste lurer imidlertid på hvordan de kommer seg fra A til B, sier adm. direktør Jarl Eliassen i Trafikanten til Wapland.no.

Callcenter-delen av selskapet har vokst fra 20-30 ansatte til 85 ansatte i dag, og behandler omtrent 1,3 millioner henvendelser i året. Men i tillegg driver Trafikanten med nettopplysning.

Enorm vekst

Trafikanten ble lansert på nett (www.trafikanten.no) i løpet av 1997 og tjenesten har vokst enormt raskt. Per i dag har de 100.000 individuelle brukere hver måned. Dette tallet har hittil doblet seg hvert tertial, og i løpet av år 2000 venter Eliassen at det vil være flere som benytter seg av nettet enn telefontjenesten til Trafikanten.

Men det er viktig å få med seg at det er langt mer enn togtidene som ligger i basen til Trafikanten. Man kan søke etter reisealternativer ved å angi gateadresser i tillegg til alle stasjoner og holdeplasser. Samtlige gateadresser i hele Oslo og i store deler av Akershus ligger inne.

Systemet gir deg også muligheten til selv å velge hvilke transportmidler du vil reise med fra A til B. Det arbeides også med å ta frem kartløsninger for å lette søket ytterligere.

På WAP

– WAP-tjenesten er det siste skuddet på stammen. Vi satte i gang med dette arbeidet ganske tidlig i 1999, i nært samarbeid med Telenor. Det var en del jobb med å få hele basen vår til å fungere, men det gikk da til slutt, sier Eliassen.

Trafikantens WAP-tjeneste ble lansert 7. oktober 1999 på Telenors WAP-portal, men etter hvert fant de ut at det var ting som kunne gjøres for å få tjenesten enda bedre.

– For et par uker siden lanserte vi en ny og forbedret versjon hvor vi fjernet barnesykdommene i tjenesten. Vi så for eksempel at navigering kunne gjøres enklere, sier han, og roser dagens samarbeidspartner Software Innovation for deres arbeid med den nye løsningen.

Fortsetter utviklingen

– Men vi gir oss ikke med det. Vi fortsetter å utvikle tjenesten. Med nye og sterkere terminaler vil dette kunne bli enda bedre. Blant annet kan man få lastet ned mer data og vist det frem bedre på nye terminaler, sier Eliassen.

– Vi har stor tro på dette. Gjennom WAP får man svaret med en gang og det er detaljert informasjon med overgang og beskrivelser vi kan tilby. Nå venter vi bare på at terminalene skal pumpes ut og kjenner jeg teleindustrien rett vil det gå raskt, sier han fornøyd.

Tjenesten har i dag mellom 70 og 100 individuelle brukere om dagen. Ikke dårlig for en tjeneste som ikke er markedsført og på et media som det nesten ikke finnes terminaler til. Og jeg vet i hvert fall at jeg kommer til å benytte tjenesten mer og mer.

Prøv tjenesten her: www.sol.no/trafikanten/wml/velkommen.wml

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse