Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nyttårstrøkk på 180

For Telenor er Opplysningen en av de viktigste tjenestene ved overgangen til år 2000. Og selskapet forventer et betydelig trøkk av nummerforespørsler i løpet av milleniumsnatten.

Opplysningen øker
Telenor styrker beredskapen betydelig på Opplysningen i forbindelse med overgangen til år 2000. Alle landets tolv opplysningssentraler vil være bemannet i nyttårshelga og trafikken forventes å bli høyere enn ved noe annet årsskifte, skriver Telenor i en pressemelding.

Full bemaning
Alle landets tolv opplysningssentraler vil være bemannet nyttårsaften for å avvikle et forventet stort påtrykk.

Normalt er det kun to av opplysningssentralene som holder nattåpent, nemlig avdelingene på Kongsberg og Namsos. Natt til første nyttårsdag vil i tillegg opplysningssentralene på Fagernes, Lærdal, Narvik, Otta, Risør, Tynset, Volda, Askim, Norheimsund og Sortland ha ansatte på jobb. Det opplyser Telenor i pressemeldingen.

Mer enn vanlig
Trafikken vil trolig toppe seg rundt midnatt nyttårsaften og i de påfølgende timene utover natt til første nyttårsdag. Telenor forventer en trafikkøkning sammenlignet med et normalt nyttårsskifte.

På tross av øket bemanning innrømmer Telenor at enkelte kan oppleve vansker med å komme gjennom på nummer 180 ved nyttårsskiftet og de påfølgende timer.

– Vi vil anbefale folk som får opptattsignal om å vente et par minutter og forsøke igjen senere. Totalt sett er vi godt forberedt på å kunne takle stor trafikk på Opplysningen, sier driftsdirektør Lars Isak Vik i Telenor Media, som har ansvar for driften av opplysningssentralene.

Til nå i år har Opplysningen besvart i overkant av 65 millioner samtaler. Opplysningssentralene sysselsetter i overkant av 1 000 mennesker og har døgnkontinuerlig drift. På en travel dag kan Opplysningen motta over 270 000 henvendelser.

Stikkord: Mobil