Palm III

Annonse


Omsetnings-eksplosjon for Palm

Palm III

Palm er mer enn noen gang 3Coms suksesshistorie nr. 1. Denne divisjonen, som fulgte med på lasset under fusjonen med US Robotics for et par år siden, vokser med rakettfart.

I siste kvartal økte omsetningen av Palm-produkter med hele 50 prosent i forhold til de tre foregående månedene og 77 prosent i forhold til samme kvartal i fjor.

Eget selskap
Men Palm skal selges ut. Allerede i januar blir selskapet startet, og ikke lenge etter er det børsnotering på gang.

Annonse


Derfor lurer børsanalytikerne hva 3Com skal leve av i 2000, når Palm-divisjonen ikke lenger vil vokse som før. På den annen side står Palm fremdeles bare for en om lag 10 prosent av selskapets omsetning, og 3Com kommer iførste omgang til å beholde den totale kontroll over det nye selskapet.

Fokus
Målet med børsnoteringen er i følge 3Coms ledelse å skaffe fokus på virksomheten, både i det nye selskapet og i gamle 3Com. Dessuten er det grunn til å tro at børsverdien av Palm vil bli høy – kanskje uforholdsmessig høy i forhold til verdien på eierselskapet.
Dermed vil 3Com få penger i kassa, og det kan være nødvendig for å finansiere forskning og utvikling på det som selskapet definerer som sine kjerneområder.

Omsetningen sank
For gamle 3Com står stillle. I finansårets 2. kvartal hadde selskapet et overskudd på 130,9 milliarder dollar, ned fra 133,4 millioner året før. Omsetningen sank fra 1,54 millarder dollar til 1,47 milliarder. Og selskapet regner med dårlige tall også i inneværende kvartal.

Økt konkurranse

I forbindelse med kvartalsresultatene sa 3Com-sjef Eric Benhamou at selskapet har bommet på sine egne tidsfrister for en rekke produktlanseringer, samtidig som konkurransen øker mens kundenes frykt for år 2000-problemet har redusert etterspørselen etter selskapets produkter. Men han hevdet samtidig at de nye produktene vil gi resultater neste år.

Dette var imidlertid ikke nok til å tilfredstille Wall Street, hvr kursen gikk ned etter at resultatene ble kjent.

Annonse