Hopp til navigasjon Hopp til innhold

180-trøbbel for Telenor

At bruken av 180 er stor i dagene før jul kommer ikke som julaften på kjerrringa. Telenor har likevel store problemer med å ta unna all trafikken i disse førjulsdagene.

– Det har vært uvanlig stort trykk på 180 de siste dagene, sier markedsdirektør Erling Christoffersen i Telenor Media til ITavisen.

«Nummeret er ikke i bruk»
Selv om selskapet vet at trafikken til 180 eksploderer når det nærmer seg julaften klarer ikke Telenor å forhindre at mange møter opptattsignal og beskjed om at «nummeret ikke er i bruk» når de ringer 180.

– Det er flere elementer som spiller inn. Vi har over 300 kundebehandlere og det er 40 flere enn prognosene tilsa at vi måtte ha. Likevel kan problemer oppstå. Det skyldes også generell høy trafikk i nettet, sier Christoffersen.

Sperr i nettet
Han sier at mange tykker på repeatknappen når de får opptatt. Det kan medføre at man opplever at nettet bryter sammen.

Flere som ringer 180 i disse dager er ute etter adressen til kjente og kjære som de vil sende julekort eller julegave til. Opplysning om adresse tar normalt litt lenger tid å få opplyst enn et telefonnummer, og forklarer også en del av problemene.

30.000 i timen
180 har opplevd over 30.000 anrop i løpet av en time. Som anrop registreres også om du ringer og får opptattsignal.

– 30.000 er langt over det vi teknologisk kan ta imot. Problemene oppstår i perioder og vil helt sikkert ikke vare helt frem til julaften. På ettermiddagen mandag var det ingen problemer å komme igjennom, sier Erling Christoffersen i Telenor Media.

Stikkord: Mobil