Arnt Sommerlund

Annonse


Se opp for Siemens

Arnt Sommerlund(Oppdatert sist kl. 12.07, 2. desember 1999)

Siemens sliter med et image av å være et ”konservativt” og ”gammeldags” industriselskap, styrt av gamle menn. Men nå har ”gubbene” begynt å røre på seg. Og da bør konkurrentene se opp.

I dag, torsdag, kunne nemlig Siemens konsernsjef Heinrich von Pierer presentere solide regnskapstall for siste år.

Børsfavoritt
Den tyske avisen Süddeutsche Zeitung har omtalt forvandlingen av Siemens-aksjen som fra ”busemann” til ”børsfavoritt”. Siemens-aksjens vekst har nemlig knust DAX-indeksen.

Annonse


Mens den tyske børsen hadde en vekst på 25 prosent siste regnskapsår (avsluttet 31. september), så økte Siemens-aksjen med 90 prosent.

Siden de foreløpige regnskapstallene ble sluppet for to måneder siden, har DAXen økt med 44 prosent, mens Siemens har økt med formidable 147 prosent.

Solide tall
Selskapets omsetning økte siste år med 14 prosent til 557,9 milliarder kroner.

I samme periode økte Siemens AG resultatet før skatt med imponerende 37 prosent – til 15,2 milliarder kroner.

I følge informasjonssjef Stein Bjørbekk i Siemens Norge økte omsetningen på norsk jord med om lag 40 prosent, til om 5,55 milliarder kroner (de endelige norske tallene er ikke klare). Tallene fra Siemens Nixdorf er tatt med i dette beløpet.

Resultatet for Siemens AS ender trolig på 104 millioner etter skatt.

Omstillingseffekt
Men bak Siemens pene veksttall ligger flere forklaringer knyttet det siste årets omstillingsprosess. Om lag 10 prosent av omsetningsveksten til det tyske konsernet skyldes oppkjøp av andre bedrifter. Bare om lag 4 til 5 prosent av veksten skyldes egen organisk vekst.

Neste år forventer Siemens at de såkalte konsolideringseffektene vil redusere omsetningen med om lag 50 milliarder kroner!

IT og tele størst
Informasjonsteknologi og tele står for størstedelen av salget på verdensbasis. 32 prosent av total omsetning kommer fra området ”Information and Communications” (IC).

Nettverksdelen (IC Networks) står for 101 milliarder kroner, mens mobiltelefoner og telefoner (IC Products) står for 80 milliarder kroner. Nå står fiberkabelvirksomheten for salg, bekrefter von Pierer.

For veksten innen ICN ikke særlig imponerende. ICN har hatt en tilnærmet nullvekst. Derimot har ICP klart seg bra i et konkurranseutsatt område, og skapt en vekst på om lag 10 prosent.

Siemens hevder at noe av årsaken er at mobiltelefonmodellen C25 og S25 har blitt suksesser hos kjøperne.

Tung på utvikling
På Siemens’ pressekonferanse torsdag la konsernsjefen vekt på at IT-konsernet må være ledende på sine områder og markeder.

Konsernet har derfor brukt hele 41,6 milliarder kroner på forskning og utvikling i siste regnskapsår. Nær halvparten, eller 18,7 milliarder kroner, skal brukes innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi-området (IC).

Utlandet kaller
I dag står utlandet for 73 prosent av omsetningen til Siemens, mens hjemmemarkedet Tyskland står for 27 prosent. Det siste tallet skal ned til 25 prosent i følg mål som kosnernet har satt seg.

For når børsnotering i USA skal skje i 2001, er det viktig å vokse i utlandet. Men det er ikke USA som skal stå for den største andelen av omsetningen, det er det Asia som skal gjøre. I sistnevnte verdensdel har Siemens nemlig ambisjoner om at omsetningsandelen skal øke fra 12 til 20 prosent.

Satsingsområder
Den tyske konsernsjefen, von Pierer, vil ha ytterligere vekst på bunnlinja. Og tyskernes strategi er klar: Kjøp opp andre, inngå samarbeid, selg ut eller legg ned.

Siemens varsler flere oppkjøp inne IP-baserte nettverksvirksomheter. Satsingsområdene er e-handel og salg av tjenester.

Informasjonsdirektør Arne Nesheim opplyser til Telecom Revy at salget av tjenester og løsninger skal utgjøre 50 prosent av omsetningen i løpet av to til tre år.

Annonse