Annonse


Bli kredittvurdert online

NetShop selger datautstyr, programvare og telefoni på Internett og var Norges første internettbutikk da de åpnet sine dører i august 1995.

– Nå går all logistikk direkte fra lager til kunde, forklarer daglig leder Sverre Fjeldheim i NetShop.

– Vi sender ikke lenger varene via oss og har dermed ingen mulighet til å benytte postoppkrav som en betalingsmulighet. Det resulterer i at vi nå belaster enten kredittkort eller sender varer med fakturam sier han.

Online kredittsjekk
Det sistnevnte er avhengig av kredittsjekk, og på NetShops websider finnes egne felter der bedriftene skriver inn sitt foretaksnummer og privatpersoner sitt fødselsnummer. NetShop gjør deretter forespørsler hos CreditInform og avgjør om kreditt kan gis.

Annonse


– Dette er første fase i NetShops system for kredittvurdering. I løpet av kort tid skal vi som de første i Norge implementere online kredittvurdering. Da kan kundene selv finne ut om de er kredittverdige ved å taste inn kundenavn, postnummer og eventuelt fødselsnummer i et skjema på nettet, sier Fjeldheim.

Oppdaterte priser
Nytt er det også at tidlig hver morgen får NetShop en eksport av databasene til sine fire hovedleverandører. Opplysningene blir lagt inn i en FTP-konto på NetShops web, og via script importeres disse filene i en SQL-database.

NetShop bruker sin produkttabell til å kjøre spørringer og finner dermed den leverandøren som har hver enkelt vare på lager til lavest mulig pris.

Når NetShops innpris og den nye varen ligger inne – med avanser – vises den riktige prisen på NetShops sider.

Raskere behandling
– Kunden har hele tiden oversikt over hva vi har på lager, hvor varen er på lager og hva den koster. Ved at kunden selv vet om varen er tilgjengelig effektiviseres innkjøpet. Det betyr raskere behandling for oss og kortere leveringstid for kunden, sier Fjeldheim.

– Vi kan levere de fleste varer på dagen til kunder i Oslo-området siden tre av våre fire leverandører holder til i Oslo, sier han.

Vil ha bedriftene
NetShop har tidligere stort sett levert bare til privatpersoner, men satser nå også på bedriftsmarkedet.

– Med det nye systemet kan vi gjøre produktspekteret bredere og dypere, og appellerer i økt grad til bedrifter, sier Fjeldheim.

Annonse