Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telia vil ha småbedriftene på nett

Nå skal det bli enkelt for små og mellomstore bedrifter å komme seg på nett. Med WebPlakat vil Telia Norge oppmuntre bedriftene til å få sitt eget utstillingsvindu på nettet.

Telia WebPlakat

– Målgruppen er små og mellomstore bedrifter som i utgangspunktet ikke har hatt en bevisst internettstrategi, men som føler at de ”må” på nett, sier Atle Hauge, produktsjef nettsentriske tjenester i Telia Norge, som lanserte tjenesten 13. oktober.

– De har kanskje ment at Internett ikke har vært noe for dem, og følt seg fremmedgjort i forhold til teknologien. Med WebPlakat blir det enkelt å presentere seg på Internett, sier han.

Ferdig mal
Webplakaten produseres ved hjelp av en wizard (trinn-for-trinn-instruksjoner) basert på en ferdig mal. Har bedriftene en digitalisert logo og Internett-tilknytning, er alt klart. Har de ikke allerede digitalisert logoen sin kan de legge ved en trykket versjon slik at den scannes og legges inn av Telia.

Bedriftene skal selv fylle ut et skjema med informasjon om bedriften. Plakaten kan inneholde bedriftens navn og logo samt informasjon om hva bedriften gjør, i tillegg til adresse, telefonnumre, navn på daglig leder og dennes e-postadresse, åpningstider osv.

Gratis domenenavn
I tillegg til webplakaten får bedriftene et domenenavn med på kjøpet.

– Tidligere kostet det 1.250 kroner bare for domenenavnet, men med dette tilbudet kan man få domenenavn, plakat og e-post for 1.188 kroner i året, sier Hauge.

Med i tilbudet er også blant annet én e-postadresse, e-post responsskjema, ubegrenset dataoverføring og daglig backup og fjernlagring av bedriftens data.

Registrer navnet
Hauge mener det er viktig å registrere sitt domenenavn før andre tar navnet:

– Selv om bedriftene i dag kanskje ikke har noen bevisst internettstrategi, er det bare et spørsmål om tid før de får det. Derfor er det greit å ha domenenavnet registrert. Et domenenavn skal brukes i mange år, akkurat som en postboksadresse.

Lav inngangsterskel
Hauge understreker at inngangsterskelen til Internett skal være lav, og at fordelene med et eget utstillingsvindu på Internett er åpenbare:

– Å opprette en webplakat er like enkelt som å ringe inn en annonse i lokalavisen. Men hvis et lite firma skal rykke inn en annonse, koster det mye penger. I stedet kan man ha en webplakat som har potensial til å nå mange hundre tusen mennesker til 1.200 kroner i året, sier han.

For å nå frem til sine potensielle kunder må Telia Norge ta i bruk en kombinasjon av webannonsering og annonsering i trykte medier.

– Vi må jo ta i betraktning at en del av målgruppen kanskje ikke er tilkoblet Internett, sier Hauge.