Tore Afdal

Annonse


Vi vil ha nye mobiler årlig

Tore AfdalI løpet av det siste året er det solgt 1.176.000 mobiltelefoner i Norge.

Dette betyr at hver fjerde nordmann, eller hver annen mobilabonnent har en telefon som er mindre enn 12 måneder gammel.

Fantastisk nysalg
Det foregår et fantastisk nysalg av mobiltelefoner til etablerte brukere – og dette nysalget vil bare vokse.

Dette gjør at mobilforhandlerne får et nytt og mer solid bein å stå på i disse tider, hvor det ellers er nye kanaler som bensinstasjoner og supermarkeder som får mest fokus når man snakker mobilsalg.

Annonse


Ny kunder
Det er de nye kundegruppene, kall dem gjerne kontantkort-kundene, som finner sin mobiltelefon i supermarkedet.

De profesjonelle brukerne går fremdeles til den etablerte mobilforhandleren – og der handler de dyrt.

Utskifting = oppgradering
– En fjerdedel av vårt salg består nå av utskifting, sier Trond Aarre i Nordialog til Telecom Revy.

– Dette er en andel vi er svært glad for, ikke minst fordi det gjerne er snakk om profesjonelle brukere som ikke bare skal skifte ut sin gamle telefon, men som også gjerne skal oppgradere.

Det kan være snakk om at de vil ha bedre batterikapasitet, eller nye funksjoner som datamuligheter eller infrarød kommunikasjon for å kunne utveksle data med for eksempel en Palm Pilot.

– Det er altså ikke snakk om å oppgradere for å få et raffere design – våre kunder er nok like opptatt av funksjonalitet, sier Aarre.

Ulojale kunder
Dette betyr imidlertid ikke at mye av utskiftings-markedet handler om dem som gjerne vil ha det nyeste nye.

Det er mange brukere som ikke har noe spesielt tett forhold til sin operatør og som derfor gjerne benytter seg av kampanjetilbud for å bytte til en ny telefon – selv om dette betyr at de også må skifte nummer.

Hos en operatør som NetCom ligger churn-prosenten (frafalls-prosenten) fremdeles på bortimot 20 prosent, og mange av de frafalne abonnentene velger nok å skifte operatør fordi konkurrenten har et tiltrekkende kampanjetilbud.

– Vi har også mange kunder som kommer med i churn-tallene. Men det er gjerne fordi endret bruksmønster gjør at kunden endrer bruksmønster hos operatøren. For profesjonelle brukere er det imidlertid viktig å kunne beholde telefonnummeret, sier Nordialogs Trond Aarre.

Annonse