Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Fastweb hjelper de små på nett

OSLO: Fastweb, ved adm. direktør Jan Rune Størseth (bildet), har blitt et av de mer dominerende selskapene i den norske nettbransjen. Mye på grunn av produktet XpressWeb 2.0.

Størseth, Jan Rune

Suksessen til produktet XpressWeb er vel også en grunn til at gründer og adm. direktør Størseth har klart å få i havn en rekke viktige partneravtaler. Ikke minst en avtale med Ingram Micro som gjør at Fastwebs produkter blir distribuert til dataforhandlere landet over.

– Avtalen med Ingram Micro er veldig viktig for oss. De har 4.000 forhandlere bare i Norge, samt at de åpner dørene for oss ellers i Norden. Dette gjør at produktet blir lettere tilgjengelig og at flere kunder får tak i det, sier Størseth til ITavisen.

Videre har Fastweb fått til samarbeidsavtaler med data- og telegiganter som Microsoft og Telenor, med den norske nettaktøren Eiendomsnett, og med de ledende mobilkjedene i landet; Commit, Nordialog og Mobildata. Ikke dårlig for et selskap som ble startet for under to år siden.

XpressWeb
Produktet, som er en ”pakkeløsning” for websider, gjør at små og mellomstore bedrifter kan komme seg ut på nett uten å måtte investere flerfoldige hundretusener på en spesialtilpasset løsning.

– Vi er interessert i de mindre firmaene. Det er jo en rekke firmaer som ikke har økonomi til egen server eller dyre løsninger til flere hundretusener av kroner. Det er de vi skal hjelpe, sier Størseth.

Overraskende bra
Til å være en enkel ”pakkeløsning” er resultatet av overraskende bra kvalitet. Det er lett å stille seg skeptisk til et produkt og selskap som ”serieproduserer” hjemmesider slik Fastweb gjør det, men her taler resultatet for seg selv.

Fastweb har tydeligvis brukt masse tid på utvikling av løsninger og ikke minst design. Det er tydelig at Størseth har klart å samle en rekke dyktige medarbeidere i teamet sitt.

Putt i XpressPosen
For å bruke produktet samler man sammen noen bilder man kunne tenke seg på sidene sine, og putter dette, sammen med tekst, i en XpressPose. Denne putter man i postkassen og vips! en uke senere har man nye websider, klare til bruk.

Man får med en CD-ROM i pakken som gir enn inngående forklaring i hva Internett er og hva som trengs for å ta i bruk XpressWeb. Det er nok en fordel at folk setter seg godt inn i hvordan nettet kan brukes og at man leter etter andre websider for å finne ut hva man er ute etter, før man sender av gårde posen.

Viktig skille
Det er allikevel viktig å skille mellom et slikt produkt som Fastweb tilbyr og en spesialtilpasset løsning for firmaer som satser hardt på en internett-tilværelse. XpressWeb-sidene er som sagt myntet på de mindre firmaene uten den helt store internettstrategien.

Skal man ha større løsninger bør man opp på en spesialtilpasset løsning, og da kommer man ofte opp i utgifter på over hundre tusen kroner.

Kan utvide
XpressWeb er imidlertid en ypperlig introduksjon for de fleste SMB-bedrifter som har bestemt seg for at de bør på nett. Størseth lover videre at de mer enn gjerne følger opp og hjelper alle selskaper som vil utvide sine XpressWeb-løsninger til større saker.

– Vi vil gjerne ta kundene fra den spede barndom på nettet, og lose de gjennom eventuelle utvidelser og nye løsninger, sier Størseth til ITavisen.