2000

Annonse


2000-sikkert å ringe

2000

Telefonsamtaler og øvrige tele- og datatjenester levert av Telenor foregår fra nå av med nettløsninger som vil bli anvendt ved overgangen til år 2000, heter det i en pressemelding fra Telenor.

Dermed har Telenor allerede testet og rettet sine tjenester med tanke på eventuelt år 2000-feil, et halvt år før nyttår.

Arbeidet i flere år
Telenor har arbeidet med år 2000-sikring av sine tjenester og produkter i flere år. De enkelte systemene er rettet opp og testet hver for seg.

Annonse


Telenor prioriterer at vitale samfunnsfunksjoner skal fungere som normalt. I arbeidet med år 2000-sikring av tjenestene, prioriteres funksjoner som er viktige for å bevare liv og helse.

I samarbeid med politi
Nødtelefontjenestene 110, 112 og 113 er testet i samarbeid med brann, politi og sykehus, og skal fungere uten problemer ved overgangen til år 2000.

– Vi har lagt vekt på en systematisk gjennomgang av alle våre tjenester og systemer, sier Telenors år 2000-direktør Kjell Engen i pressemeldingen.

Feil resultater
År 2000-problemet oppsto ved at man i mange dataprogrammer tidligere anga årstall med to siffer. Når vi nå står foran et årtusenskifte, vil en datamaskin kunne tolke år 2000, altså 00, som år 1900.

De fleste datasystemer vil fungere likevel, men vil produsere feil resultater.

Annonse