Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Klikket på blond babes

OSLO: Takket være uvanlig friske annonser fra Sparebanken Nor surfet 4.000 nye kunder inn til deres nettbank.

PuppedameTele2

Effekten av nettannonsering kan være svært varierende. Sparebanken Nor har imidlertid liten grunn til å være misfornøyd etter deres vårkampanje.

Sjokkannonse
I april lanserte Sparebanken Nor en noe utradisjonell annonsekampanje – til bank å være. Ikke bare satset de tungt på nettannonsering, men de valgte også svært friske annonser. Bannerannonser som blinket Blond-Babes. Hot Lovers osv på tradisjonelle nettsteder fikk unormalt mange til å ta i bruk klikkefingeren.

De håpefulle som klikket fikk hverken se snurten av blondiner eller elskov, men et tilbud om å bli nettkunde i Sparebanken Nor. Til tross for at forbrukerne ble grundig lurt vendte de ikke ryggen til annonsøren.

– Det var en vellykket kampanje. Selv om vi fikk litt pepper fra noen miljøer, ble det nok mest gratis reklame, sier soussjef Kenneth Bull til ITavisen.

Tele2 ble tidligere kritisert for å spille på sex (ref bildet), men kunne da dekke seg bak at de hadde en tilsvarende annonse med en mann.

Rett bak K-Bank
Ifølge Bull fikk de om lag 4.000 nye nettbank kunder i løpet av månedskampanjen. Selv om banken ikke har sortert ut hvor mange som var helt nye kunder, regner han med at de fleste hadde en tradisjonell konto fra før.

Etter fusjonen med Gjensidige har Sparebanken Nor om lag 30.000 kunder. Dette er kun noen tusen bak markedsleder Kreditkassen.

Internkampanje
– Går dere med planer om noen nye sjokkannonser på nett?

– Det blir nok mer internt DM osv., sier Bull.

Bull regner med at alder og inntekt vil være svært kritiske kriterier for å rekruttere nettbankkunder.

Ifølge Bull er alderssegmentet 30-35 år størst blant banksurfere. Tradisjonelt kjennetegnes nettbrukere som folk med høyere inntekt og utdanning enn ikke-surfere. Etter hvert som Internett blir mer alminnelig viskes dette skillet gradvis bort.