Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mobilselgere å stole på?

OSLO: ITavisen har gjort en kjapp handlerunde hos mobilforhandlere i Oslo-området. Det avdekket store mangler av kunnskaper hos selgerne.

mobil-salg
Et hovedinntrykk var: Et overveldende flertall forhandlere ønsket å selge oss en Nokia mobiltelefon. Ericsson-telefoner har de imidlertid lite til overs for.

Selv da vi presiserte at telefonen måtte ha muligheter for dataoverføring ble vi holdt igjen ved Nokia-hyllen. Og når man vet at mange sverger til Ericsson nettopp på grunn av telefonenes datamuligheter er det grunn til å spørre seg om forhandlerne tjener mer på å selge Nokia i forhold til Ericsson.

– Hva med Ericsson da? Er ikke de Nokias største konkurrent, de må jo ha noe som er bra, spurte vi.

I følge forhandlerne hadde ikke den svenske mobilgiganten mye å stille opp med. Det nærmeste vi kom var en forhandler som sa at Ericssons SH888-modell var bra, men dyr. På spørsmål fra oss innrømte samtlige at det har vært trøbbel med tidligere Ericsson-telefoner, men at feilene var rettet på nyere telefoner.

Feilinformasjon
Poenget er at vi ved enkelte tilfeller rett og slett ble feilinformert. Som da vi lurte på om Ericssons T18s hadde datamuligheter. Svaret var nei, det hadde den ikke!

Og da vi takket ja til en grundig innføring i Nokia 6110s menysystem viste det seg at ekspeditøren ikke visste helt hvordan den virket.

Og hvordan skal vi som kunder kunne stole på forhandlerne når flere viser at de ikke har peiling på hva de snakker om?

Prisfokuserte
Mens de fleste ekspeditørene, eller selgerne om du vil, var opptatt av hvor mye vi var villig til å gi for en mobiltelefon er jo vi som kunder mest opptatt av hva som er en bra telefon for oss.

Med andre ord blir spørsmålet ekspeditøren skulle stilt oss: – Hva skal du bruke telefonen til?

Det spørsmålet ble vi uoppfordret servert en gang, og to andre ganger etter at vi hadde sagt at pris ikke var så viktig.

Dette gjorde vi:
Telecom Revy/ITavisen har tatt en runde til sju mobilforhandlere i Oslo sentrum og spurt hvilken mobiltelefon vi skulle velge.

Vi presenterte oss om en vanlig kunde og sa ingenting om at vi jobbet som journalist. I den grad selgeren var interessert i det, opplyste vi at vi hadde tidligere brukt en eldre Panasonic-telefon, at vi var ute etter en mobiltelefon som var solid og ville holde et par år og at tekstmeldingsfunksjonen var viktig, pluss at telefonen måtte ha dataløsning.

Med den bakgrunnen er vi selvsagt klar over at spørrerunden ikke på noen måte holder statistisk sett og at den må oppfattes som høyst uformell.

Stikkord: Mobil