Hopp til navigasjon Hopp til innhold

DoubleClick fusjonerer

OSLO: Verdens største annonsenettverk slår seg sammen med markedsanalysebyrået Abacus Corp. Fusjonen skal forhindre at klikkratene på Internett-annonsering fortsetter å falle.

DoubleClick

Internett-bransjen har lenge skrytt av mediets potensial for en-til-en markedsføring. DoubleClick vil nå skaffe seg bedre tilgang til forbrukerdata for å gjøre dette mulig.

Riktig annonse
– Visjonen for begge selskapene er å levere riktig beskjed til riktig forbruker til rett tid. Dette vil gjøre målrettet og målbar annonsering mulig, sa Kevin O’Connor, DoubleClicks adm. direktør og styreformann, ifølge Wall Street Journal.

Nettannonsører har god grunn til å være skeptiske. Klikkrater for webannonser har falt med hele 75 prosent. For noen år siden klikket surferen på to av hundre annonser. I dag må annonsøren i gjennomsnitt betale 200 annonsevisninger for å lokke deg til hjemmesiden.

– Dette kan virkelig forandre nettannonsering. Utfordringen for publikasjoner er å bevise at Internett-annonsering virkelig fungerer, sa en analytiker ifølge Wall Street Journal.

Aksjebytte
Sammenslåingen skjer ved hjelp av aksjebytte. DoubleClick utsteder 1,05 aksjer for hver Abacus-aksje. Abacus aksjonærer vil etter transaksjonen eie 20 prosent av det fusjonerte selskapet – DoubleClick.

O’Connor vil fortsatt sitte som styreformann, mens grunnleggeren av Abacus, Tony White, vil få plass i styret.

Avtaler over alt
DoubleClick er i dag verdens største annonsenettverk med en børsverdi på 28 milliarder kroner – fem ganger større enn nærmeste konkurrent 24/7 Media.

DoubleClick har avtaler med 1.300 nettsteder over store deler av verden. Nettverkets flaggskip, Compaqs Altavista, fornyet nylig avtalen med DoubleClick. I Norge har DoubleClick avtaler med SOL, VG, Aftenposten og Dagbladet.