Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Lager Brustad-bua på nett

OSLO: Vil du åpne en liten butikk på Internett? Da hevder Yes Interactive AS at de har løsningen. Du skal kunne sette opp en elektronisk Brustad-bu på tre til fire timer.

Yes Interactive tilbyr e-handelsystemet BuyOne, som er en norsktilpasset versjon av amerikanske ShopSite, brukt av blant annet Disney, Lycos og Time Warner.

Små og mellomstore
– Vi snakker primært om butikker med et varesortiment på et par tusen varer – en slag internettvariant av Brustad-bua. Men vi styrer klar av åpningstidsbestemmelsene, sier produktsjef Jan-Gábor Turi i Yes Interactive AS.

Han hevder at løsningen kan settes opp i løpet av bare tre til fire timer.

Løsning
E-handelsløsningen kommer i tre varianter, med priser fra om lag 16.000 kroner for den billigste til 43.000 kroner for den dyreste. Dette er prisen i etableringsåret, deretter følger en driftsavgift fra 15.000 kroner til 25.000 kroner.

Yes Interactive drifter webtjenesten og sørger for at sikkerheten blir ivaretatt. De som kjøper systemet kan selv vedlikeholde via en vanlig nettleser som Explorer, Netscape eller Opera.

Den enkleste løsningen har plass for bare 12 produkter, mens den mest avanserte et ubegrenset antall produkter.

Betaling
BuyOne støtter kjøp med kredittkort, både offline og online.

Per dags dato kan systemet også tilby følgende løsninger i tillegg til betaling med kredittkort.

Butikker som selger til bedriftsmarkedet vil i stor grad ha kjente kunder. Kunder som allerede har en kredit i butikken. Her er det nok å legge inn et kommentar felt hvor kunden kan skrive inn sitt rekvisisjonsnummer, eller avdelingskode.

Ved salg til ukjente kunder kan man enten kreve forhåndsbetaling, sende med en giro, eller sende varene i oppkrav. Alle forsendelser og betalingsmåter kan brukes i BuyOne og systemet regner ut en total pris inklusive alle avgifter og gebyrer.

Ikke SET
Yes Interactive har valgt å ikke støtte den elektroniske betalingsløsningen SET (Secure Electronic Transaction).

– Dette er fordi vi ikke anser denne standarden for viktig nok i verken det norske eller internasjonale markedet for tiden, skriver Yes Interactive på sin nettside.