Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ulovlig å sette ned priser

HANNOVER: Deutsche Telekom merker presset fra konkurrentene. Derfor skulle selskapet presse tilbake ved å sette ned teleprisene – men han fikk ikke lov.

Egentlig skulle CeBIT være åstedet for Deutsche Telekoms kraftigste markedsfremstøt siden telekonkurransen kom til Tyskland for femten måneder siden:

På pressekonferansen i Hannover tirsdag skulle sjefen i DT, Ron Sommer, annonsere de nye prisene, som skulle gå helt ned til tre pfennig (14 øre) pr minutt for lokaltrafikk mellom klokka 2100 om kvelden og 0600 om morgenen.

Ulovlig subsidiering
Men da hadde Deutsche Telekom gjort regning uten vert:

«Disse prisene har dere ikke råd til å lansere, så dette er kryss-subsidiering» sa det tyske Post- og teletilsynet, Regulierungsbehörde für Telekommunikation und Post (RTP).

Beviset
Og dette kunne RTP bevise, ved å henvise til Deutsche Telekoms egne kalkyler, fremlagt i samtrafikk-forhandlinger.

DT har nemlig sagt at 2,48 pfennig pr. minutt i samtrafikkavgift fra andre operatører er det absolutte minimum som selskapet kan leve med.

Dette betyr, ifølge RTB, at det ikke kan være mulig for DT å tjene penger på tre pfennig i minuttet når man i tillegg til den rene linjekostnaden på 2,48 pfennig også må regne markedsføring, fakturering og andre driftskostnader.

Tre ble fire
Derfor måtte Ron Sommer gjøre om på sin annonsering tirsdag: tre pfennig pr. minutt ble til fire – og tilbudet er ikke lenger fullt så attraktivt.

– Men vi har ikke tenkt å glemme målet om å tilby priser på tre pfennig pr. minutt, sa Sommer.

Starter Internett-bokhandel
I mellomtiden må imidlertid Deutsche Telekom finne andre markeder, og har (noe sent) kastet seg over Internett.

I samarbeid med Springer-gruppen og et par andre store forlagshus lanserer Deutsche Telekoms Internett-tjeneste, T-Online, nå sin egen Internett-bokhandel.

Målet er å ta opp konkurransen med den bokhandelen som Bertelsmann, verdens største forlagshus, for noen uker siden lanserte på Internett og som skulle konkurrere med amazon.com om dette markedet.

ADSL til Tyskland
Det andre, og kanskje mer offensive tiltaket fra Deutsche Telekom er deres nye tilbud om Internett-oppkobling via ADSL med hastighet på inntil åtte Mbit/s.

Grunnprisen blir på 98 DM (450 kroner) i måneden, og innen utgangen av året skal 48 byområder være dekket av ADSL-tilbudet. Målet er 100.000 ADSL-kunder i år og minst én million i år 2000.

Fast/mobil konvergens
Et annet markedstiltak er tilbudet om ett nummer for både fast-telefoni og mobiltelefoni. Konkurrenter som Viag Interkom og Arcor (Mannesmann-gruppen) har allerede kommet med tilbud om integrasjon av de to teknologiene, så nå følger Deutsche Telekom etter.

For en pris på 79 DM (350 kroner) i måneden får man et felles ISDN- og mobiltelefonabonnement med samme nummer og med en felles regning for begge tjenestene. Også her regner Ron Sommer med å skaffe seg 100.000 kunder innen utgangen av året.

Stikkord: Mobil