Annonse


Kjemperekord for SMS

NetCom kan nemlig takke ungdommen som sender personlige beskjeder seg i mellom for sitt første årsoverskudd. Og skal vi tro prognosene vil SMS-trafikken fortsette å øke.

SMS-eksplosjon
Både bruken av kontantkort og SMS-meldinger har overrasket de fleste – også NetCom. I løpet av ett år har bruken eksplodert fra 5 millioner meldinger, til cirka 18 millioner. Dette står i skarp kontrast til ringevolumet, som har ligger relativt flatt per abonnenet de siste årene.

Noe av grunnen skyldes veksten av stadig nye nyttetjenester som f.eks. værmelding, aksje- og valutakurser, nyheter, sportsresultater, spill og epost.

Annonse


Allikevel er det fortsatt personlige meldinger – fra en abonnent til en annen – som utgjør hoveddelen av trafikken.

Søker tenåringer
NetCom har slitt mye med distribusjon. Klart Svar-kjeden har vært en utgiftspost, i tillegg til at de har hatt rot i rekkene. NetCom har halvert antall filaler til 50, og satser nå på alternative salgsformer, som for eksempel matvarekjedene Rimi og Ica, samt bensinstasjonene til Hydro Texaco.

I tillegg selges NetCom-abonnement hos Klart Svar, Narvesen, Fina, 7-Eleven, Gyda (kiosker) og Statens Kantiner.

Satser tungt på forbrukere
NetCom treffer på denne måten mange forbrukere, som i utgangspunktet ikke ville kjøpe mobil. Selskapet satser tungt mot tenåringer og kvinner i alle aldre.

– Jeg ser på en 17-årig kontatkortkunde som meget verdifull. ”Early adaptors,” vil bli svært gode mobilkunder på sikt, sier adm. direktør Terje Christoffersen i NetCom.

Satsingen viser nå tydelige resultater. I fjerde kvartal var det nettopp kontantkortkundene som drev frem veksten.

Annonse