Annonse


Digital TV i sakte kino

Ideen, eller produktet, er en set-top-boks som ved hjelp av optimaliserte harddisker fra Quantum lagrer TV-sendingene i formatet MPEG-2. Dette gir 20 timer fjernsyn på disk, som seerne kan se på når de måtte ønske.

TiVo har laget egne mikrobrikker for å få avspillingen til å gå hurtig nok, skriver internett-avisen Teledotcom. Testene foregår i Los Altos i California.

Smarte agenter
I tillegg til boksen som sørger for mottak og avspilling, har TiVo bygd løsningen på samme tilnærming som Internett når det gjelder å søke seg fram til programmer man er interessert i. De benytter smarte agenter som kan lagre brukerens profil for å automatisk finne fram til programmer det er sannsynlig at seeren ønsker å få inn i stua.

Denne profilen kan vil også gjøre det mulig å treffe bedre med fjernsynsannonsering, noe som kan føre til at fjernsynsselskapene tenner på konseptet.

Også i Norge
Teknologien tilbys nå til både fjernsyn, DVD, VCR og produsenter av set-top-bokser. ITavisen har tidligere omtalt Telenor FoUs prosjekt for å finne framtidas brukergrensesnitt mot fjernsyn. TiVos produkter ser ut til å inneholde mange av de elementer som forskerne der har forutsett vil prege framtidas digitale TV-verden.

Forskere ved Telenor FoU mener grovt sagt at overgangen til digital-TV og det økte programtilbudet som følger, vil kreve betydelig bedre navigeringsmuligheter enn det dagens fjernkontroller og programblader kan tilby.

Internett og fjernsyn
En kombinasjon av set-top-bokser som lar TV-apparatet bli et grensesnitt mot web og TiVos teknologi for å motta og lagre lyd- og bildedata knytter sammen de to verdenene, mener president Gary Arlen i Arlen Communications.

Prisen på boksene ventes i starten å ligge på om lag 4000 kroner i USA, men ventes å gå kraftig ned dersom produktet når fram til massemarkedet.

– Å la brukerne søke etter TV-programmer er en større markedsmulighet enn TV-baserte Web-tjenester. Dette produktet har potensiale til å bli større enn Internett, mener visepresident for programmering i TiVo, Stacy Jolna, som tidligere jobbet i Microsofts WebTV. Han bygger sine optimistiske uttalelser på at 99 prosent av amerikanske hjem har TV.

Annonse