Gates, Bill NY2

Annonse


Microsoft kutter aksess

Gates, Bill NY2

Lenge har Microsofts websatsing fokusert på proprietære standarder, i likhet med deres operativsystemer. For 150 kroner i måneden fikk du aksess, e-post og flere betalingstjenester. Men etter at America Online – til tross for sine feil og mangler – vant flere kunders hjerte, bestemte Microsoft seg for å trappe ned dette aksessmarkedet.

Slo retrett
I sommer trakk Seattle-bedriften seg ut av abonnementsmarkedet i Tyskland, og nylig trakk de seg også ut av nabolandet Canada.

– Microsoft vil kun tilby aksess i USA, sier Ole Tom Seierstad i Microsoft Norge.

Annonse


Han bekrefter at Bill Gates har innsett at mulighetene for å vinne brukere er langt bedre med åpne portaltjenester.

Hot start med Hotmail
Microsoft fikk en god start da de kjøpte Hotmail for noen skarve milliarder kroner, og gjorde den om til en portal. Hotmail er verdens største reklamefinansierte gratis e-posttjeneste.

Over 10 millioner trofaste brukere av tjenesten ble sluset inn i den nye portalen. Microsoft integrerte gratistjenester som Carpoint, Expedia og Investor for å holde på surferne.

Global og lokal
Microsoft portalstrategi begynner å gi resultater. Hotmail har allerede passert 30 millioner brukere, og portalen har blitt en tøff konkurrent til de store portalene fra Yahoo, Excite, Infoseek, etc.

Microsoft annonserte i forrige måned sitt mål om å åpne lokale portaler i 24 land.

Også i Norge
I Norge er en preliminær tjeneste lagt ut, men den offisielle portalen er rett rundt hjørnet, hevder Seierstad.

– Vi håper å ha den klar i løpet av januar. Den vil ikke ha eget redaksjonelt innhold, men basere seg på innholdsleverandører, sier han til ITavisen.

Annonse