Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Dolket i ryggen av Aetaten

OSLO: Både Jobshop og Jobline fikk en lite hyggelig overraskelse da Arbeidsmarkedsetaten pusset opp og relanserte tjenesten sin.

Aetat

På samme måte som Jobshop og Jobline tilbyr de nå abonnement per e-post. Etaten har et klart fortrinn ved at de legger ut tilnærmet alle stillinger som finnes på markedet. Samtidig slipper selskapene å betale for å annonsere etter arbeidstagere.

Etaten får skryt
Det nye nettstedet til Arbeidsmarkedsetaten får skryt av kjennere i internettbransjen. Nettbedriften “Startsiden”, som er bygget av webredaktør Tom W. Ottmar, gir den topp karakter:

– Uten tvil Norges ledende. Den er lett å laste ned og inneholder flest stillinger.

Suksess på nett
Aetaten har i tillegg et grønt nummer (800) slik at du kan surfe gratis på deres tjeneste. Dette vil nok verken Jobshop eller Jobline tilby med det første.

Arbeidsetaten er heller ikke tilbakeholdene med å understreke egen suksess. På forsiden reklamerer de for sine 2.247.923 oppslag i løpet av oktober måned. Dette er nesten en million flere oppslag enn hos Jobshop Norge.

Annet publikum
Til tross for tjenestens suksess vil ikke Jobshops konserndirektør innrømme at etaten går dem i næringen.

– Vi henvender oss til et annet publikum, og vi vokser gjennom vårt nettverk i hele Europa, sier han.

Markedet fungerer
Jobline er ikke fullt så tilbakeholdene med deres holdning til det offentliges storsatsing på nett.

– Vi synes det er litt merkelig at staten går inn og konkurrerer når markedet gjør jobben like bra på egenhånd, sier hun.