Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Utfordrere til dekket bord

BOLKESJØ: Telenors visekonsernsjef Terje Thon (bildet) hevder at nykommerne på telemarkedet i Norge har gode muligheter til å kapre markedsandeler. Utsagnet kom på NORTIBs høstseminar i dag, onsdag.

– Nykommere er sikret relativt store markedsandeler. Det er som å bli båret fram på sølvfat, sa Thon til de over 200 konferansedeltakerne. Telenor ønsket å nemlig å formidle allerede på første konferansedag at den norske telekonkurransen er reel.

Konkurransemargin
Thon hevdet at det har vært en positiv konkurransemargin for nye teleaktører på det norske markedet fra dag én. I regner Telenor med at konkurransemarginen er på hele 35 prosent.

– Det er bare i Tyskland at den etablerte aktøren har mistet markedsandeler like raskt etter deregulering som Telenor i Norge, sa Thon.

Like mye trafikk
Som et eksempel nevnte han at Telenor innen nyttår regner med å ta tapt en markedsandel på 10,5 prosent for fjernsamtaler. Til sammenligning viste Thon til tall fra Sverige, der Telia bare har mistet bare 16 prosent markedsandel på fjernsamtaler siden 1993.

Telenor innrømmer imidlertid at trafikktallene ikke blir dårligere, blant annet som følge av økt Internett-trafikk.

Tar tid
Thon pekte på at det vil ta tid for de nye aktørene å etablere seg i Norge. Han viste til flere eksempler, blant annet NetCom, der det har tatt fire til fem år før positive tall har kommet i regnskapet.

Teleselskapet Orange i England er den eneste aktøren som har klart å få positive tall etter bare tre år.

Ikke bare andeler
Men samtidig mente Terje Thon at det var lite relevant å måle konkurranse i markedsandeler.

– For det viser ikke om kundene har variasjoner i tilbudet. Man må heller se på hvilket prisnivå man har, på hvilke tjenester, og hvilken kvalitet det er på tjenestene, sa Thon.

Stikkord: Mobil