Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ericsson presset til lavpris

OSLO: Ericsson har fått merke at mobiltelefonkrigen har skjerpet seg de ni siste månedene. Svenskene holder skansene på mobilfronten, men faretruende signaler kan tvinge frem retrett.

Arnt Sommerlund

I en pressemelding hevder Ericsson at de klarer å beholde posisjonen som markedsleder innen mobiltelefoner og terminaler på verdensbasis. Men mobilkrigen er tøffere en før.

Vekst bremser
Veksten innen forretningsområdet mobiltelefoner og terminaler har bremset kraftig opp. I fjor doblet omsetningen seg i årets ni første måneder, mens den i år økte med bare 11 prosent – fra 27,9 milliarder kroner i fjor til 31,0 milliarder kroner i år.

Men det kan være faretruende signaler at omsetningen isolert sett for årets 3. kvartal gikk svakt ned med to prosent, fra 10,4 til 10,2 milliarder kroner.

Press på billig-telefoner
Ericsson melder at de spesielt i Europa har merket et press på segmentet for de som kjøper mobiltelefon for første gang. Dette har medført et prispress på alle segmenter.

Ericsson regner med en prisreduksjon på 25 til 30 prosent på egne produkter på årsbasis.

Kortere levetid
Nye mobiltelefoner har kortere produktlevetid enn før. Ericsson hevder at de tilpasser seg denne markedssituasjonen og viser til to nye produkter i høst:

  • Verdenstelefonen I888 (GSM 900 og 1900)
  • Billigversjonen av SH888, kalt S868.
  • Stikkord: Mobil