Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ungdom må betale for tekst

OSLO: Først uke i oktober gikk det 10 millioner tekstmeldinger gjennom Stig Herberns (bildet) og Telenor Mobils SMS-nett. Det kan vise seg å være en dyr vane ungdommen har lagt seg til, for nå må de som har kontantkort betale for tjenesten.

Anne Tollerud

– De er utrolig fingerferdige, og helt gale når det kommer til GSM-tekst, sier administrerende direktør Stig Herbern i Telenor Mobil om hans raskest voksende brukergruppe: Ungdommer som sender hverandre meldinger via SMS-tjenesten GSM-tekst.

– Men i løpet av noen uker må brukerne akseptere at vi stanser tjenesten i noen timer, mens vi kobler til en server som har kapasitet til 500 meldinger i sekundet.

Utrolig økning
I januar 1996 hadde Telenor Mobil 140.000 GSM-tekst meldinger hver uke. I januar 1997 hadde dette økt til 430.000, mens det ett år senere hadde kommet opp i 1,5 millioner meldinger.

– Vi trodde vi hadde rimelig god kapasitet da vi i sommer måtte gå ut med tilbud om GSM-tekst for våre Ring Kontant-kunder, etter at NetCom hadde etablert et tilsvarende tilbud for sine kunder, sier Stig Herbern til ITavisen.

Koster fra november
– På det tidspunkt hadde vi imidlertid ikke noen brukbar faktureringsløsning for disse kundene, siden vi hadde valgt en annen måte å fordele nummer på enn det NetCom gjør. Derfor lot vi det være en gratisløsning i de første par månedene, inntil vi fikk det nye systemet på luften, og det er i denne perioden har vi sett denne kolossale veksten.

– Men vi regner med å takle alle tekstmeldingene, og fakturere for dem, når vi får det nye systemet på luften i begynnelsen av november, avslutter Herbern.

Stikkord: Mobil