Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Gratis Internett fra Ericsson

NEW YORK: Ericssons selskap TeleINternet, med direktør Anders Hultgren (bildet) i spissen, slenger seg på annonsebølgen på nett. Tanken er at fremtidens surfere skal kunne bruke Internett gratis – mot at de blir foret med annonser.

Hultgren, Anders

Tilbudet er ikke noe nytt. Her i Norge gir Digilog nettbrukere poeng mot at de ser reklame. Poengene kan brukes til å betale abonnement på nett, pizza, CDer og flybilletter.

Går på tilbyderne
Og nå skal telegiganten Ericsson hive seg på samme bølge. Forskjellen er at der Digilog retter seg mot nettbrukerne vil Ericsson selge sitt produkt til Internett-tilbyderne. Produktet heter Internet Advisor.

– Vi har en prototype klar og Internet Advisor vil være klar i første kvartal 1999, sier Anders Hultgren i TeleINternet til ITavisen. Prototypen viste han ITavisen på Fall Internet World 98 i New York.

Gratis Internett
Internet Advisor skal distribuere reklame til brukerne, men det er Internett-tilbyderne som styrer hvem som skal ha reklamen, og tanken er da at disse skal kunne gi brukerne gratis Internett. Tilbyderne får annonseinntektene, mens brukerne får gratis Internett.

– Det finnes fire parter i dette opplegget. For det første er det jo tilbyderne (Internet Service Provider). Den andre parten er systemleverandøren, altså Ericsson. Så er det selgerne som skal sørge for reklamen, og til slutt brukerne, sier Hultgren.

Ingen betenkeligheter
Dette prosjektet ligger ganske fjernt fra telefonproduksjon, men Hultgren sier at Ericsson ikke har noen betenkeligheter med å engasjere seg i prosjekter som dette.

– Vi har en filosofi om at man også må ha tjenester, ikke bare produkter. Men vi leverer ikke hele løsningen, og vil for eksempel ikke ha noe med reklamen å gjøre når det handler om dette prosjektet. Men så lenge det handler om kommunikasjon, så skal Ericsson være på banen, sier Hultgren.

Idiotsikkert
Internet Advisor er laget slik at sluttbrukerne se reklamen, dersom de har takket ja til tilbudet. Dersom brukerne velger å ikke se på reklamen, kan dette oppdages og dermed må brukerne allikevel betale for Internett-tilgangen.