Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ericsson går mot strømmen

TELEGRAM: Ericsson og Sven-Christer Nilsson (bildet) vil øke bredden på deres nye produkter for å bli en bredere leverandør av kommunikasjonsløsninger – stikk i strid med konkurrenten Nokias tanker om å jobbe mer mot nisjemarked.

Nilsson, Sven-Christer

Financial times hadde nylig en sak som kunne fortelle at Ericsson var interessert i å minske bredden på porteføljen sin. Men slik er det ikke. Det er faktisk direkte feil, hvis vi skal tro toppsjefen selv.

Oppkjøp?
– Vi har ingen planer om å minske produktporteføljen for å bli et nisjeselskap. Vi vil være en heldekkende leverandør, sier konsernsjef Sven-Christer Nilsson til Dagens Industri.

Og for å bli heldekkende må Ericsson kjøpe opp mindre selskaper og knytte til seg kompetanse. En annen mulighet er å skaffe seg partnere eller underleverandører. Men Ericsson vil gjøre mye selv.

Negative analytikere
– Vi vil til og med øke vidden i synet vårt for å bli en bred leverandør av kommunikasjonsløsninger, sier han til DI.

Men akkurat den setningen liker ikke analytikere å høre.

– Alt til alle, og det med et eget utviklingsbudsjett høres veldig dyrt ut, sier en analytiker til Dagens Industri.

Går motsatt
For mens andre hadde regnet med at Ericsson skulle avvikle en del produktområder, så sier altså toppsjefen det stikk motsatte.

Den tankegangen kan koste penger – men også lønne seg på sikt.

Stikkord: Mobil