Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sybase kvitter seg med kunder

OSLO: Sybase Norge ønsker å overføre om lag 600 av kundene sine til partnerne i løpet av ett år. Neste sommer ønsker Sybase-sjef Jonny Groth å sitte tilbake med 10 store kunder, pluss 10 partnere som tar seg av resten av kundene.

Jonny Groth
Databasebedriften Sybase har i dag 600 kunder, men har en uttalt strategi om å sitte igjen med 10 store kunder og 10 gode partnere om ett års tid. Målet er at partnerne skal ha den direkte kontakte med eksisterende og nye kunder.

Telenor har kompetansen
– Telenor, som vi nå har undertegnet en partneravtale med, er vår største kunde. De både bruker av våre databaser, samt selger databasen sammen med løsninger til sine kunder, sier sjefen for Sybase i Norge, Jonny Groth. Han legger til at Telenor har det største kompetansemiljøet på Sybase’ produkter i Norge.

80 prosent via partnere om ett år
Dette er en strategi som Sybase Norge har fulgt i flere år. Sommeren 1996 gikk fem prosent av omsetningen via partnere. I første halvår i år gikk om lag 35 prosent av omsetningen via partnere, mens målet er at 80 prosent skal skje via partnere neste sommer.

– Vi ville være kommet lenger på denne veien i dag om Sybase internasjonalt hadde fulgt samme strategi som Sybase Norge tidligere. Nå er endelig selskapet internasjonalt også inne på samme strategi som oss, sier Groth.