Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Uforstående til flyplass-GSM

GARDERMOEN: Bjørn Vinge, direktør for teknisk drift ved Oslo Lufthavn Gardermoen, kan ikke se at det skal blir problemer å gi fullgod mobildekning på den nye hovedflyplassen. Vinge tror på løsning både for Telenor Mobil og NetCom.

Internettavisa Telecom har tidligere meldt at begge mobiltelefonoperatørene ikke ser det som mulig å gi fullgod dekning for reisende med mobiltelefon på Gardermoen.

Uforstående
– Dette skjønner jeg ikke. Vi ser ingen tekniske problemer i forhold til å sørge for mobildekning før oktober. Det blir en løsning både i forhold til Telenor og NetCom, sier Vinge.

Uten summetone
Under åpningen var det heller ikke smertefritt å ringe fra fastlinjetelefonene på enkelte områder på flyplassen. Disse telefonene hadde fortsatt ikke summetonen da de første charterturistene skulle sette kursen mot varmere strøk.

Ikke teleproblem
Ledelsen i Oslo Lufthavn avviser at dette har vært noe problem.

– Det er riktig at fastlinje telefonene enkelte steder fortsatt ikke er koblet opp. Arbeidet med dette skjer kontinuerlig, men dette er ikke noe stort problem, sier Vinge.

IT OK!
OSLs ledelse forteller at samtlige IT-systemer oppførte seg pent på premieredagen for vår nye hovedflyplass. De få problemene som oppsto ble løst etterhvert og hadde ingen konsekvenser for avviklingen av flytrafikken.

– De små problemene vi har hatt er ikke mer en man må regne med når så avanserte systemer setter i drift. Totalt sett har alt fungert bra, sier direktøren for teknisk drift.

. Men selv om
Ikke prøvekaniner
Adm. direktør Bjørn Sund avviser at sydenturistene er prøvekaniner, men er glad for at det fortsatt er tre måneder til det virkelig braker løs.

– Med unntak av visse problemer med bagasjeutleveringen har alt fungert som det skal. Dette skal vi løse og alledere i ettermiddag tror vi alt vil gå som det skal, sier Sund.

Stikkord: Mobil