Det er Transportøkonomisk Insistutt (TØI) som nå har offentliggjort TØI 387: Betydningen av mobiltelefonbruk for ulykkesrisiko i trafikken.
En av konklusjonene i rapporten er at mobiltelefonbruk er skyld i bare 20 trafikkulykker med personskade i året. Likevel, mener instituttet at det kan være fornuftig å begrense bruken av mobiltelefon i bil.Liten effekt– Med dagens omfang av mobiltelefonbruk er antallet uhell som mobiltelefonbruk forårsaker så vidt lavt at begrensninger i bruken av mobiltelefon vil ha liten effekt på samlet antall uthell i trafikken. Imidlertid er dette en risikofaktor som øker i omfang. (…) Tiltak for å begrense mobiltelefonbruk under kjøring kan dermed tenkes å forebygge en økning i antall ulykker på lengre sikt, skriver TØIs Fridulv Sagberg i sin rapport. Enighet i departementet
Samferdselsminister Odd Einar Dørum har tidligere gitt klar beskjed om at han ønsker å begrense mobiltelefonbruken i bil. Derfor er det ikke overraskende at politisk rådgiver Tore Killingland sier til Dagsavisen at Samferdselsdepartementet antakelig vil følge TØIs anbefalinger.
Annonse
I dag bruker 20 prosent av førerne håndfri-sett. Det viser seg også at to av tre mobiltelefonbrukere ringer ut mindre enn en gang daglig. – Vi kan ikke konkludere med at alle uhell under telefonbruk faktisk forårsakes av mobiltelefonen, skriver Sagberg i rapporten.
– En del uhell som skjer av helt andre grunner, vil nødvendigvis også inntreffe blant førere som sitter i telefonen. Sagbergs beregninger sier at det årlig skjer omlag 50 rapporterte personskadeulykker hvor mobiltelefon har vært i bruk. Bare om lag 20 av disse ulykkene har mobiltelefonbruk som direkte ulykkesårsak.
Annonse