– Vi er spesielt opptatt av den muligheten GIS-systemet gir for dokumentasjon av kabelnettet. Kravet fra telefonikundene på dette området vil være helt annerledes enn hva vi er vant til som kabel-TV leverandør, sier plansjef i Janco Multicom Anne Grethe Johnsen.
PlanleggingsverktøyJanco Multicom vil tilby telefonitjenester til de første kundene fra nyttår. GIS-systemer er også viktig for selskapet i planleggings- og utbyggingsfasen av nettet. Systemet henter inn og håndterer informasjon fra ulike databaser.En av utfordringene er fleksibiliteten i systemet når både markedsavdelingen, kundestøtte og teknisk personell skal benytte samme systemet til å hente informasjon til vidt ulike formål. Geografiske data
– Vårt GIS-system gjør det mulig å samle inn geografiske data fra ulike kilder og integrere disse med kundens egne strategiske data i ett miljø, sier daglig leder i Smallworld i Norge Rolf A. Hillestad.
Annonse
Janco Multicom planlegger nå også et telekommunikasjonssenter (MTC) på Ensjø i Oslo.– Dette vil bli hjertet til Janco Multicom og senteret er forberedt for både analogt og digitalt utstyr, samt datatjenester og telefonitjenester og systemer for nettverkskontroll. Vi har også en avtale med Sporveien om legging av fiberoptiske kabler, sier Johnsen.
Av Jancos totale investering på 1,5 milliarder kroner på infrastruktur utgjør programvarebiten en liten del med en og en halv million kroner.– Det som er kostbart er innhenting og konvertering av eksterne data som fargescannede kart, flyfoto, satellittbilder og digitale terrengmodeller, sier hun.Lite fleksibelt papir
Janco Multicom ble etablert i november 1997 etter en fusjon mellom Norkabel og Janco. Norkabel hadde da allerede i over tre år benyttet GIS-teknologi fra programvareselskapet SmallWorld. Tidligere hadde papirkart og CAD-verktøy blitt benyttet av selskapene, noe som ikke lenger gav den nødvendige fleksibilitet og effektivitet.
Annonse