Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bilsikker mobil må innføres!

KOMMENTAR: Mobiltelefonen er ingen venn av trafikksikkerheten. Tvert imot, den er direkte trafikkfarlig. Den har forårsaket ulykker og har ganske sikkert vært årsaken til langt flere ulykker enn det som offisielt er registrert. Et lovpåbud om handsfree-løsninger i bil vil være uhyre vanskelig å praktisere, skriver Telecom-redaktør Arne Joramo (bildet) i denne kommentaren.

Joramo, Arne(lurer?)
Man behøver ikke være spesielt fantasirik og intelligent for å fatte alvoret. Den som har kjørt rundt uten håndfri-utstyr har raskt selv erfart at oppmerksomheten rundt kjøringen blir meget sterkt redusert når du samtidig skal snakke i telefonen. Og iallfall har vi alle sett andre som har slingret avgårde med mobilen klistret til øret.

Det er derfor gledelig at Stortinget sannsynligvis påbyr håndfri i bil fra 1. oktober, dersom sjåføren skal kunne bruke mobiltelefonen under kjøring og at politiet følgelig kan bøtelegge overtredelser.

Lovpåbud
Det blir et lovpåbud som blir uhyre vanskelig å praktisere. Politiet må da befinne seg svært tett innpå lovovertrederen og kunne bevise med foto eller på annen måte at loven brytes.

Det sier seg selv at bare promiller av overtrederene risikerer å bli tatt. Derimot vil et påbud ha en sterk signaleffekt som vil få tusenvis flere bilister til å ønske å kjøpe håndfri-løsninger. Men det spørs om de tar seg råd til det.

Rådyrt – men praktisk
Problemet er da at en god håndfriløsning i bil koster 3-5000 kroner med montering – ofte mange ganger kostnaden med å anskaffe en mobiltelefonen og abonnement. Det er rådyrt å skaffe seg fastmontert håndfri-utstyr.

Dessuten er det ukomfortabelt. Du må levere bilen på et spesialverksted for montering og hente den noen timer senere. Med et par unntak fører ikke bilforhandlerne håndfri-løsninger, og de som gjør det (BMW) leverer rådyre og foreldete løsninger. Det er på tide at bilbransjen kjenner sin besøkelsestid og gjør avtaler med mobildistributørene.

Langt flere ville kjøpe håndfri om de fikk tilbudet samtidig som de anskaffet ny bil. På lang sikt bør håndfri bli en like naturlig del av bilen som sikkerhetsbeltene er det.

Heller ikke alle bruker sikkerhetsbelter, men du får ikke kjøpt noen bil uten.

Oppmerksomheten mot veien
Undertegnede har nå en ny håndfri-løsning i bilen. Det er en av de mer elegante. Den demper automatisk radioen. De 10 mest brukte nummerene ut kan anropes via talestyring som fungerer brukbart. Røret tas av automatisk og legges på automatisk.

Jeg rører ikke en finger for å ta imot en samtale fra andre. Mikrofonen er plassert til høyre for meg i taket. Det hjelper meg til å holde oppmerksomheten mot veien.

Du snur deg nemlig uvilkårlig mot mikrofonen når du snakker. Før hadde jeg en løsning med mikrofonen til venstre. Da gikk også blikket lett på skrå ut av kjøreretningen.

Må bli billigere for folk flest!
Skal håndfri-utstyr bli utbredt i bilparken, kreves framfor alt billigere løsninger. Vi vil så absolutt anbefale at portabel håndfri blir godkjent. Denne varianten fordrer intet eller svært lite utstyr i bilen, men en ørepropp og mikrofon knyttet til telefonen. Dette utstyret kan du alt i dag få for under tusenlappen og mange bruker det for å sikre seg mot stråling fra telefonen.

Det krever mer betjening for å ringe og er ikke så bra som de mest avanserte bilmonterte løsningene. Men det er adskillig mer sikker enn bare løse telefoner og tillater at sjåføren under samtalen kan ha begge hender fri. Og at ikke passasjerene i bilen hører hva den som ringer deg sier.

Nøkkel-poeng
Pris og distribusjon er nøkkeleddet for å minske trafikkfaren ved mobilbruk. Og det kan ingen lover gjøre noe med.

Det kan derimot bransjen sjøl bidra til via mer kreativ og bedre distribusjon, langt billigere pris og aktiv markedsføring av løsningene. Og kanskje noen trafikksikre subsider fra operatørene?
Stikkord: Mobil