Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mest tilfreds med IBM

OSLO: Bedrifter som har kjøpt bærbare maskiner fra IBM eller fra Dell er mer tilfredse, enn de som har kjøpt notebooks fra Compaq eller Toshiba, i følge en amerikansk undersøkelse.

IBMThinkPad
For femte kvartal på rad har Technology Business Research spurt 200 store, amerikanske bedrifter som kjøper eller leier over 500 maskiner i året, om hvilke bærbare PCer de er mest tilfredse med.

IBM ble igjen kåret som den mest kundevennlige leverandør på alle områder, mens Dell gjorde betydelige fremskritt, forteller IDG News Service.

Compaqs svakheter
IBM fikk noe lavere gjennomsnittskarakterer enn sist på enkelte områder, men ingen var dårlige. Compaq hadde derimot betydelig lavere kundetilfredshet enn i forrige kvartal.

I følge undersøkelsen har Compaq vesentlige svakheter ved produktdesign, teknisk support, global support, maskinvarens kvalitet, pris/ytelse og reparasjonstid.

Toshiba under middels
Toshiba fikk under middels score for teknisk support, global support, lang reparasjonstid og totale brukskostnader.

I forhold til siste kvartal, forbedret Toshiba seg på andre områder, men pris/ytelse er fortsatt Toshibas svakhet. Hewlett-Packard solgte for å få bærbare til å bli med i undersøkelsen.

Norske tall mangler
Resultatene fra undersøkelsen kan ikke uten videre overføres til norske forhold. Tilsvarende norske undersøkelser foreligger ikke.

Når amerikanske datablader tester, sammenlikner og anbefaler bærbare datamaskiner, blir driftssikkerhet, service og support gjerne tatt med som en del av grunnlaget for anbefalingene.