Annonse


Ericsson med FAME-senter

I denne sammenheng står FAME for Future Applications and Marked Evaluation.

– Hensikten med senteret er ikke bare demonstrasjon. Her skal våre kunder få komme og prøvekjøre egne løsninger i samarbeid med våre utviklere i et dedikert ATM- og IP-nettverk kun avsatt til dette formålet, forteller Erik Larsen og Anders Bakke som har ansvaret for Ericsson Infocoms IP- og ATM-løsninger ut i markedet.

Ut til kundene
En annen hensikt fra Ericssons side er å synliggjøre de betydelige utviklingsressursene selskapet har i Norge. 450 av Ericssons skarpeste hoder vil være tilknyttet senteret. Det dreier seg om hele utviklingsstaben minus de som jobber på mobilsiden. Her kan de både prøvekjøre og evaluere løsninger i samarbeid med Ericssons eksperter.

I nettet kan de anvende ATM, LAN Emulation, ulike remote-løsninger og ikke minst multimedia over IP i reell bruk. Vi fikk blant annet demonstrert den norskutviklete gatekeeperen som er meget sentral i Ericssons IP-løsning som både Telia i Sverige og Telenor Nextel er i ferd med å ta i bruk.

Annonse


Konvergens
– Integrasjon og konvergens er to stikkord for senteret. Her er avanserte rutere og svitsjer fra Bay Networks og ADC integrert med Ericsson MD-110-husentraler, de mest avanserte AXE-sentralene. Nettverket er det helt sentrale i FAME, forteller Erik Larsen.

I nettet finner vi en meget avansert trafikkgenerator fra HP som kan simulere trafikk i ulike nettløsninger. Avanserte videokonferanser er implementert og vi fikk demonstrert at høykvalitets video etter MPEG II-standarden fungerte utmerket i ATM-nettet. På IP-siden kan Ericsson her både demonstrere tale og video over IP.

IntegrasjonB>
– Vi ønsker å flytte uviklingskompetansen nærmere kunden og ser at nå må utvikling og support integreres, forteller Larsen. Allerede har de et prosjekt for Telia der FAME-senteret spiller en sentral rolle. Det har kostet flere millioner kroner å bygge dette nye grensesnittet mot de mest krevende kundene. Hvor mange vil ikke Ericsson ut med.


BT:
– Nå skal våre utviklere ut fra bunkeren og møte kundene direkte, sier Erik Larsen og Anders Bakke i Ericsson.

Annonse