Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Erstatning for datafeil

TELEGRAM: Ekteparet Robsahm fikk erstatning for problemer de ble påført som følge av programvarefeil. Microsoft og Programvareindustriens Forening vil nå gjennomgå kjøpsloven for datakunder.

Oppgraderingen fra Office 95 til Office 97 påførte ekteparet Robsahm så mye problemer at de måtte hente inn konsulenthjelp til 6.100 kroner. PC Zone, leverandøren av programpakken, har gått med på å betale dette, men vil på sin side igjen ha pengene tilbake fra Microsoft for det de hevder er en programmeringsfeil.

Gjennomgang
Adm. direktør Ole Morten Settevik i Microsoft Norge vil nå ta initiativet til en juridisk gjennomgang av programvareselskapets klausuler og rutiner, melder Dagens Næringsliv.

– Microsoft kan refundere kjøp, men erstatter ikke for arbeid og kostander i forbindelse med programvare-problemer, sier Settevik.

Streng kjøpslov
Tom Bolstad i Forbrukerrådet i Oslo opplyser at den norske kjøpsloven er blant de strengeste i verden.

– Hvis et produkt beviselig inneholder feil, skal kunden kunne returnere produktet, få tilbake kjøpesummen og bli kompensert for sin utgift. Regelen er at kunden skal stå igjen som om han eller hun ikke hadde kjøpt produktet, sier Bolstad.