Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenordia “under kniven”

STOCKHOLM: Telenordia-sjefen Lutz Meyer-Scheel (bildet) legger ikke skjul på at de siste månedene har vært vanskelige. Selskapet har vært gjennom en prosess med store omorganiseringer, samtidig som fusjonssamtalene mellom Telenor og Telia truet hele alliansen. Nå vil selskapet vise sin styrke – den menneskelige siden.

Espesæter, Jon
– Vi tapte verdifull tid i denne perioden, sier Meyer-Scheel, som ikke vil kommentere hvordan situasjonen har påvirket samarbeidet mellom de tre partnerne i selskapet.

Fusjonsbombe
Samme dag som Telenordias styre skulle konkretisere sine DCS 1800 utbyggingsplaner, slo fusjonplanene mellom Telenor og Telia ned som en bombe.

– Dette styremøtet fikk en litt annen agenda enn det som var planlagt, sier Meyer-Scheel lakonisk

Har vært i krigen før.
Men om han har vært i krig før, begynner han å bli lei av at det ofte viser seg at det ikke er ammunisjon i våpnene.

Men nå skal Telenordia lade med skyts som skal plante selskapet og produktene solid i det svenske markedet, hevder Meyer-Scheel.

– Vi har hatt større tap enn forventet, men er i dag på høyde med målsettingen. Nå driver vi opp tempoet – vi skal lage en ny historie rundt Telenordia – øke merkevarebevisstheten, sier han.

Det beste selskapet
Lutz Meyer-Scheel overtok som toppleder i Telenordia i mai i fjor. Han kom fra stillingen som sjef for tyske Viag Intercom – selskapet som er Telenors tysklandssatsing med en eierandel på 10 prosent.

Han har store ambisjoner og har uttalt at Telenordia skal være den beste teleoperatøren i Sverige.

– Det vil nok ta litt tid før vi er der, men på noen områder er vi virkelig gode og vi har store kunder med kompliserte behov som driver oss fremover. Vi vil være et selskap som kundene virkelig kan måle på kvalitet, sier han.

Lokalsamtaler
Telenordia går nå offensivt ut på det svenske fastelefonimarkedet. Fra 1. mars ble privatkunder tilbudt lokalsamtaler til samme takst som Telia. En strategisk satsing som koster penger for selskapet, ettersom disse samtalene vil bli belastet av en samtrafikkavgift til Telia.

Poenget er å trekke til seg kunder på alle typer nasjonale samtaler og på den måten bli en totalleverandør. Dette er å våge å gå lenger enn Tele2, som hittil har vært Telias eneste utfordrer på innenrikstelefoni til private husholdninger.

– Våre satsinger skal styrke merkevarebyggingen rundt Telenordia. Vi er nødt til å øke det svenske folkets bevissthet rundt Telenordia, den har til nå vært relativt sprikende, sier Lutz Meyer-Scheel.

Fakta:
Telenordia er et svensk teleselskap etablert i 1995, og eid med like andeler av BT (British Telecom), Telenor og Tele Danmark. Selskapet har bygget et heldekkende digitalt telenett i Sverige. Telenordia kjøpte i fjor den fjerde 1800-lisensen i Sverige av Tele8. Selskapet tredoblet sin omsetning i 1997 til 633 millioner kroner.
Stikkord: Mobil