Ifølge Telenor Bedrift selv er det i hovedsak satsingen på programvare som har resultert i de ”røde tallene” i fjorårets resultat. Men det hadde ikke vært mulig for administrerende direktør og visekonsernsjef Jon Fredrik Baksaas å takle underskuddet på 188 millioner kroner uten overskudd i de andre datterselskapene i Telenor.
Telefoni betalerSelv om Telenor ikke liker fremstillingen, er det telefonbrukerne som i all hovedsak betaler regningen for Telenor Bedrifts programvare-satsing. For i fjor var det telefoni som skapte mesteparten av overskuddet i konsernet. Ifølge Telenors egne tall stod fasttelefoni/ISDN og mobiltelefoni for over halvparten av Telenors omsetning i fjor – 14,9 av 25,5 milliarder kroner.De tre datterselskapene Telenor Mobil, Telenor Privat og Telenor Nett hadde til sammen et resultat på hele 2,7 milliarder kroner før skatt. Men på grunn av underskudd i andre datterselskaper, deriblant Telenor Bedrift, endte konsernets sammenlagte resultat før skatt på ”bare” 1,9 milliarder kroner.
Er det ikke da slik at det var telefonbrukerne som betalte underskuddet i Telenor Bedrift?
Annonse
– Vi skal ha svarte, ikke røde tall ved utgangen av 1998. Og vi er i ferd med å lykkes i markedet. For det er godt å vite at vi allerede i 1. kvartal har en positiv ordreinngang., sier Baksaas.Telenor-sjefen lister opp tre hovedsatsinger som skal sikre den økonomiske snuoperasjonen: Økt fokus på lønnsomhet, kundefokus og medarbeidernes oppgaver.
Annonse