Annonse


Vil ikke ha prefiks

I Sverige står nå Telia selv overfor et krav fra Tele2 om at konkurrerende operatører skal ha anledning til å knytte kundene sine direkte opp i Telias nett, uten bruk av fordyrende prefiks.

To sider
På spørsmål fra internettavisa Telecom sier Dale at saken fra norsk synsvinkel har to sider: Bedrifts- og privatmarkedet.

I Norge har Telia og andre større teleoperatører fått tildelt nummerserier som kan brukes til å knytte opp bedriftskunder direkte over hele landet. Telia kan derfor tilby et billigere produkt med egne telefonnummer for bedriftsmarkedet.

Prefiks for private
– Når det gjelder privatmarkedet har vi i dag ikke samme mulighet til å tilby abonnenttjenester med egne nummer til konkurransedyktig priser. Privatkundene må enda bruke vårt prefiksnummer som er 1516, sier Dale.

Annonse


– Til tross for dette har vi allerede over 91.000 privatkunder. Dette kan bare tolkes dit hen at det er et sterkt ønske i det norske folk til fritt å kunne velge sin egen teleoperatør, opplyser direktør Dale.

Egen “Telia-telefon”
– På privatmarkedet har Telia Norge forresten nylig sluppet et meget godt tilbud på en Jupiter-telefon for under hundrelappen. Denne bidrar til at privatkundene slipper å slå prefiksnummeret før de ringer ut, sier Dale

– Privatkundene representerer et stort og viktig marked, derfor ser Telia Norge det som viktig å få muligheten til å konkurrere på like vilkår på dette markedet, avslutter Stein Dale.

Annonse