Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kraftig annonseøkning på nett

OSLO: Det har i løpet av det siste året vært en dobling av norske bedrifter som annonserer på Internett. Hver femte norske bedrift planlegger å annonsere på Internett i løpet av det kommende året. Dette viser en undersøkelse Norsk Gallup Institutt har foretatt for ukeavisa Telecom Revy og bransjeorganisasjonen NORTIB.

13 prosent av norske bedrifter har annonsert på Internett det siste året, viser en fersk undersøkelse fra Gallup. Og hver femte bedrift har planer om å annonsere på nettet i løpet av det kommende året.

Det er med andre ord en meget sterk økning i antall bedrifter som ser Internett som et annonsemedium.

Små beløp
Beløpene den enkelte bedrift annonser for på Internett er imidlertid fortsatt ganske små. Bare 1 prosent av bedriftene har brukt mer enn 100.000 kroner til nettannonsering det siste året mens 73 prosent har brukt under 25.000 kroner.

Av de som planlegger annonsering i de neste 12 måneder vil 4 prosent bruke over 100.000 kroner og 46 prosent under 25.000 kroner.

Det er med andre ord 4 ganger så mange bedrifter som planlegger annonsering for over 100.000 kroner det neste året.

30 prosent vil nå forbrukermarkedet
Det er business til business som er hovedformålet med bedriftens egen Internett-satsing, iallfall når lederene blir spurt om hensikten med bedriftenes egne hjemmesider.

Bare 30 prosent av bedriftene har til hensikt å bearbeide forbrukermarkedet med sine hjemmesider.