13 prosent av norske bedrifter har annonsert på Internett det siste året, viser en fersk undersøkelse fra Gallup. Og hver femte bedrift har planer om å annonsere på nettet i løpet av det kommende året.
Det er med andre ord en meget sterk økning i antall bedrifter som ser Internett som et annonsemedium.Små beløpBeløpene den enkelte bedrift annonser for på Internett er imidlertid fortsatt ganske små. Bare 1 prosent av bedriftene har brukt mer enn 100.000 kroner til nettannonsering det siste året mens 73 prosent har brukt under 25.000 kroner. Av de som planlegger annonsering i de neste 12 måneder vil 4 prosent bruke over 100.000 kroner og 46 prosent under 25.000 kroner.
Annonse
Det er business til business som er hovedformålet med bedriftens egen Internett-satsing, iallfall når lederene blir spurt om hensikten med bedriftenes egne hjemmesider. Bare 30 prosent av bedriftene har til hensikt å bearbeide forbrukermarkedet med sine hjemmesider.
Annonse