Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bonnier Online strammer inn

OSLO: B’en på taket av høyhuset på St.Eriks plan i Stockholm kan stå som et symbol på at Bonnier-forlaget strekker seg mot himmelen. Også med tanke på internettprosjekter, der selskapet Bonnier Online har styrt flere internett-tjenester det siste året. Men noen ganger strekker man seg så langt at man får kink i ryggen.

Og det er kink og dårlig rygg Bonnier Online har fått akkurat nå. Selskapet har svidd av flere millioner kroner på internett-satsingen sin i løpet av det siste året og et beløp opp mot 20 millioner svenske kroner blir nevnt. Men suksessen har uteblitt og en omorganisering måtte til. Nå er antall ansatte redusert fra 100 til 65. Tjenester som Funplanet, Bokhandeln.com, Aptit, Tivoli, Luncha og Föräldranätet skal selges eller legges ned.

Best i klassen
Det rare er at Bonnier Online ikke nødvendigvis har gjort noen dårlig jobb med tjenestene. De har muligens bare vært for tidlig ute.

– Vi satset på å la alt blomstre, men har gått over til selv å velge hvilke blomster vi vil gi gjødsel. Men dette har vært en bevisst handling for å sjekke hva vi kunne gjøre. Vi har fått mye skryt av sidene våre, men det hjelper lite når vi ikke tjener penger på dem, sier Håkan Ramsin til Dagens Telecom. Ramsin jobber med nye medier innen Bonnier-konsernet.

At Bonnier nå rydder opp betyr ikke at de har lagt alle konsument-tjenester helt vekk. Når konsumenttjenestene blir lønnsomme, så er det fullt mulig at selskapet starter nye tjenester.

Snuoperasjon
Etter en aldri så liten snuoperasjon skal Nye Bonnier Interaktiv lansere seks nye områder som skal drives under egne firmaer. Det skal handle om interaktiv utdannelse, byguider, tekstannonser i elektronisk form, et webbyrå og produksjon av CD-ROM og internettspill.
Bonnier skal bare gjøre ting de er sikre på at det finnes et marked for. Og det de produserer skal være mulig å eksportere.

Prosjekter legges ned
Ledelsen i Bonnier innrømmer at Bonnier Online kunne ha vært drevet bedre.

– Helt klart. Vi hadde kunnet fokusere mer på å selge. I stedet brukte vi alt kruttet på å utvikle flotte produkter. Men det er lett å være etterpåklok når man har fasiten, sier Håkan Ramsin.

Etter bare ett år legges altså en rekke internettprosjekter ned. Men B’en i Bonnier strekker seg fortsatt mot himmelen. Så se ikke bort fra at Bonnier Online kommer seg på bena igjen.