Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Internett avslørte Cinton?

KOMMENTAR: – En sikkerhetsvakt så Clinton ha sex med Monica Lewinsky (bildet) i det Hvite hus. Påstanden ble satt fram på hjemmesiden til en amerikansk avis, og ble trukket etter fem timer. I mellomtiden hadde norske aviser gått i trykken.

Clinton+dama
Den amerikanske Dallas Morning News fant at kilden ikke var troverdig, og røsket artikkelen ut av sin avis. 30 000 lesere fikk en avis på papir, og som inneholdt en historie som avisens redaksjon IKKE trodde på.

La ut saken på nettet
Men samtidig hadde avisen lagt ut den samme artikkelen på sin nettavis. Der ble den snappet opp av telegrambyrå, utenlandskorrespondenter og vanlige lesere, og begynte sitt eget liv. Nyheten endte opp i flere norske aviser, som regnet med at når saken kom fra store utenlandske telegrambyrå, så var det liten grunn til å tvile.

Frykten for å være sinke
Kommentatorer over hele verden mener at aktørene i nyhetsindustrien alle ga grønt lys for å formidle historien, før de hadde vært i nærheten av å sjekke den, av redsel for at konkurrentene skulle være først. Når deadline kommer kan nervene svikte på ellers garvede nyhetsvurderere. Og nyheter på Internett har Deadline 24 timer i døgnet.

Kildekritikk
Magasinet Newsweek hadde en tid jobbet med historien. Men de hadde ikke rukket å sjekke at prikkene var over i’ene og at alle t hadde en strek, heter det internt i organsasjonen.

Matt Drudge – nettfrik og elektronisk sladrespaltist – oppfanget ryktene, og trykket dem uten forbehold. Det førte til en syndeflod av påstander.

Monica Lewinsky har allerede fått brettet ut sin historie, tidligere elskere har uttalt seg om hennes troverdighet, psykiatere har uttalt seg om hennes oppvekst, og om hennes foreldre, som lot være å betale skatt for heller å føre en livsstil i luksus.
Og mer kommer.

Oralsex
Sant, eller ikke sant? Er dette en komplott fra høyrekrefter i amerikansk politikk? Om president Clinton har hatt sex med en 21-åring? Er Clinton troverdig? Dette var spørsmål som amerikanske aviselesere kunne stemme over på nettet. At leserne trekkes inn, viser at det er kommunikasjon mellom brukerne og nettredaksjonene. Samspillet mellom lesere og redaksjonen er større i nettredaksjoner enn i vanlige redaksjoner.

Fanget i nettet
Nettet er som skapt for å skape konspirasjonsteorier. Redaksjoner på stadig jakt etter eksklusive nyheter. Nyheter som legges ut på Internettet er tilgjengelige over hele kloden, i det øyeblikk de legges ut.

Matt Drudge, som utløste lavinen, ble tirsdag saksøkt for 220 millioner kroner. Han skrev at en av Clintons rådgivere – Sidney Blumenthal – var konemishandler. Dette benektet begge ektefellene, og Drudge hevder at han ble lurt til å trykke historien.

Drudge ble saksøkt sammen med nettleverandøren AOL, og det er vel ikke bare Matt Drugde som spør om hvor tilfeldig det var at søksmålet kom akkurat nå. Og om AOL ble trukket inn i erstatningssaken – for å advare andre nettleverandører om et mulig erstatningsansvar.

Hvite løgner…
Men en ting er sikkert. Det er sex i det Hvite hus. Sex mot betaling. Den amerikanske presidentens hjemmeside finnes på www.whitehouse.gov. Men det er flere domenavn tilgjengelig.

Og hjemmesiden www.whitehouse.com startet med hyllester til presidentparet, og endte etterhvert opp med fotomanipulasjoner av paret – mer eller mindre avkledd, og i selskap med en rekke damer som ikke kan mistenkes for å undervise på søndagsskolen i det antrekket de stiller opp i.