Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Bay vil ha IP-telefoni

OSLO: Bay Networks har kjøpt en minoritetspost i NetSpeak, for å sikre seg know-how innen IP-telefoni.

For Bay begynner det å bli viktig å få integrert Internett-telefoni i «Adaptive Networking», siden denne strategien er basert på at selskapet skal kunne gi et IP-basert totaltilbud til sine kunder.

I fjor vår, da Adaptive Networking ble lansert, ble IP-telefoni sett på som et leketøy for pengeløse studenter som ville redusere sine fjerntakst-samtaler. Nå er imidlertid IP-telefoni i ferd med å bli en viktig del av fremtidens Internett.

Alt i ett nett
Bays svar på dette har vært å betale 37,7 millioner dollars (280 millioner kroner) for 9 prosent av aksjene i NetSpeak, et selskap som lenge har arbeidet med å utvikle teknologi for Internett-telefoni.

Men selskapets ledelse sier at det også er nødvendig med tilgang til ruter- og svitsjeteknologi for å kunne ha noen sjanse i bedriftsmarkedet. Og det er nettopp i bedriftsmarkedet man nå venter at IP-teknologi skal få sin store sjanse, siden brukerne lenge har drømt om å kunne sende lyd og data over ett og samme nett.

3Com og Cisco
Bays hovedkonkurrenter har også sett dette. For 3Com har IP-telefoni vært et hovedsatsingsområde det siste halve året. Like før jul kjøpte de Lightstream, som har spesialisert seg nettopp på denne teknologien.

Bay regner med at selskapets første produkter for IP-telefoni vil være tilgjengelige utpå sommeren. I løpet av neste år regner selskapet med at lyd og fax over IP vil være en del av alle selskapets viktigste produktområder.