Sliper, Ivar

Annonse


Subsidieres i Østerrike

Sliper, Ivar– Vårt hovedkontor ligger i Hornstein i den Østerrikske regionen Burgenland. Dette er et forholdsvis fattig område med økonomiske problemer og høy arbeidsledighet. For å øke sysselsettingen og bedre økonomien i Burgenland-regionen får bedrifter som investerer i denne regionen EU-midler, sier adm. direktør Ivar Sliper til Telecom Revy.

Personsøker = Airpage
Airpage har klart å etablere seg som merkevare på samme måte som Xerox har gjort det i engelsktalende land. Kopimaskin uansett fabrikat kalles en xerox-maskin og personsøker uansett fabrikat og leverandør kalles airpager i Østerrike. Dermed er Airpage blitt et begrep og sjansen for at kunden nettopp velger Airpage er stor.

– I første omgang har vi satset på ungdomsmarkedet i vår markedsføring, og personsøkere har blitt nærmest en kult blant ungdommen i Østerrike. Vi har nå 50.000 abonnenter etter bare et års drift, og i løpet av året skal vi ha 60.000 abonnenter. Målet for 1998 er en dobling til 120.000 personsøkerabonnenter, sier Sliper.

Via satellitt
Foreløpig blir alle meldinger ringt inn til Airpages formidlingssentral i Hornstein. Derfra blir meldingene overført via satellitt til selskapets basestasjoner og videre til abonnenten.

Annonse


– Satellittkommunikasjon er billigere, sikrere og mer effektivt enn å bygge ut faste linjer. Etterhvert vil vi også lansere nye tjenester som lar kundene sende tekstmeldinger til personsøkere fra e-post og PC, sier Sliper.

Tjener ikke penger
Utbygging av basestasjoner for et landsdekkende personsøkernett krever store investeringer, og foreløpig har ikke Airpage vært lønnsom butikk for Telenor. Det norske telekonsernet har vært med i Airpage siden starten med 64 prosents eierandel. I høst kjøpte selskapet de resterende 36 prosent i Airpage, som dermed er heleid av Telenor.

– Airpage har hatt store investeringer i utbyggingsfasen. Vår reviderte forretningsplan skal styregodkjennes i løpet av neste uke, og målet er å nå en positiv bunnlinje fra høsten i 1998, sier Sliper.

Formidler av beskjeder
– Airpage vil ikke være et personsøkerselskap, men et beskjedformidlingsselskap. Vi skal etterhvert levere sekretær- og sentralbordtjenester til bedriftskunder som ikke selv ønsker å ha disse funksjonene, sier Sliper.

Airpage regner med å ha CallCenterfunksjonene på plass i februar eller mars neste år, og en av kundene blir den nye Østerrikske mobiloperatøren Connect Austria hvor Telenor er medeier.

– Vi har inngått en avtale om å levere slike tjenester til Connect Austria frem til de får alle sine funksjoner på plass i det nye selskapet. Vi håper selvfølgelig at Connect Austria også vil ha behov for våre tjenester utover dette, sier Sliper.

Værvarsling?
Airpage har ingen planer om å bli en del av mobiloperatøren Connect Austria, selv om begge selskapene har Telenor på eiersiden. Sliper regner med at CallCenter tjenester etterhvert vil bli selskapets hovedinntektskilde.

– Vi er nok det første personsøkerselskapet som går i denne retningen. Men vi vil også utvikle og tilby typiske SMS-tjenester som værvarsling, børsmeldinger og nyheter, sier Sliper.

Fakta om Airpage
  • 100 prosent eid av Telenor
  • 90 ansatte, 75 i Hornstein og 15 i Wien
  • Omsetningen i 1997 vil bli på omlag 90 millioner shilling, eller i overkant av 52 millioner kroner
  • Dekker 92 prosent av befolkningen med 122 basestasjoner
  • Utvider med inntil 50 basestasjoner i løpet av 1998
  • Bruker satellittkommunikasjon for å overføre meldinger fra operatørsenter til basestasjoner
  • Har to konkurrenter innen personsøking: Mobilkom, som tilhører det stalige televerket Post & Telekom Austria (PTA), og Paging one som er et privat, nystartet selskap.

    Annonse