Sliper, Ivar

Annonse


EU-midler til Telenor

Sliper, Ivar– Vårt hovedkontor ligger i Hornstein i den Østerriske regionen Burgenland. Dette er et forholdsvis fattig område med økonomiske problemer og høy arbeidsledighet, sier Sliper til Dagens Telecom.

Økt sysselsetting
– For å øke sysselsettingen og bedre økonomien i Burgenland-regionen får bedrifter som investerer i denne regionen EU-midler, sier Sliper.

Airpage har 90 ansatte, hvorav 75 arbeider ved hovedkontoret i Hornstein. De administrative funksjonene har hittil vært lokalisert i Wien, men flytter til Hornstein i løpet av desember.

Merkevare
Airpage har klart å etablere seg som merkevare på samme måte som Xerox har gjort i engelsktalende land. Kopimaskin uansett fabrikat kalles en xerox-maskin og personsøker uansett fabrikat og leverandør kalles airpager i Østerrike. Sjansen for at kunden nettopp velger Airpage er dermed stor.

Annonse


Satset på ungdommen
– I første omgang har vi satset på ungdomsmarkedet i vår markedsføring, og personsøkere har blitt en kult blant ungdommen i Østerrike. Vi har nå 50.000 abonnenter etter bare et års drift, og i løpet av året skal vi ha 60.000 abonnenter. Målet for 1998 er en dobling til 120.000 personsøkerabonnenter, sier Sliper.

Satellittkommunikasjon
Foreløpig blir alle meldinger ringt inn til Airpages formidlingssentral i Hornstein. Derfra blir meldingene overført via satellitt til selskapets basestasjoner og videre til abonnenten.

– Satellittkommunikasjon er billigere, sikrere og mer effektivt enn å bygge ut faste linjer. Etterhvert vil vi også lanserer nye tjenester som lar kundene sende tekstmeldinger til personsøkere fra e-post og PC, sier Sliper.

Lønnsomt?
Utbygging av basestasjoner for et landsdekkende personsøkernett krever store investeringer, og foreløpig har ikke Airpage vært lønnsom butikk for Telenor. Det norske telekonsernet har vært med i Airpage siden starten, med 64 prosents eierandel. De resterende 36 prosentene ble kjøpt i høst, slik at selskapet nå er heleid av Telenor.

– Airpage har hatt store investeringer i utbyggingsfasen. Vår reviderte forretningsplan skal styregodkjennes i løpet av neste uke. Målet er å nå en positiv bunnlinje fra høsten i 1998, sier Sliper.

CallCenter
-Airpage skal ikke være et personsøkerselskap men et beskjedformidlingsselskap. Vi skal etterhvert levere sekretær- og sentralbordtjenester til bedriftskunder som ikke selv ønsker å ha disse funksjonene, sier Sliper.

Samarbeide med Connect Austria
Airpage regner med å ha CallCenterfunksjonene på plass i februar eller mars til neste år. En av kundene blir den nye Østerrikske mobiloperatøren Connect Austria hvor Telenor er medeier.

– Vi har inngått en avtale om å levere slike tjenester til Connect Austria frem til de får alle sine funksjoner på plass i det nye selskapet. Vi håper selvfølgelig at Connect Austria også vil ha behov for våre tjenester utover dette, sier Sliper.

Selvstendig
Airpage har ingen planer om å bli en del av mobiloperatøren Connect Austria, selv om begge selskapene har Telenor på eiersiden. Sliper regner med at CallCenter tjenester etterhvert vil bli selskapets hovedinntektskilde.

– Vi er nok det første personsøkerselskapet som går i denne retningen. Men vi vil også utvikle og tilby typiske SMS-tjenester som værvarsling, børsmeldinger og nyheter, sier Sliper.

Annonse