Annonse


Vil annonse-hypen til livs

Dette hevdet Kenton Smith, en av hovedtalerne da SOL holdt et godt besøkt seminar for næringslivet på Oslo Plaza torsdag.

Smith er salgsleder for Nord-Europa i NetGravity. Budskapet hans er at dersom en skal ha målrettet annonsering, så må en også ha tilgjengelig verktøy som kan måle responsen fra kundene.

Annonsesalg
– Erfaringen viser at dersom kunden ikke klikker på annonsen de tre første gangene han eller hun ser den, så vil vedkommende aldri gjøre det, fortalte Kenton forsamlingen.

NetGravity er en av SOLs samarbeidspartnere, og selger teknologi som administrerer annonser. Teknologien håndterer både hvor ofte kunden skal se annonsen, statistikk og fakturering.

Annonse


Kunden skal styres
– Din kontroll er uovertruffen, heter det i en av SOLs salgsbrosjyrer til næringslivet:

Målgruppe ser annonsen så mange, eller få ganger annonsøren vil. For å motvirke annonsetretthet kan annonsevisningen begrenses til en faktisk frekvens på for eksempel 5. Til gjengjeld kan en annonse følge forbrukeren, slik at hvis hun har vært på nettet 5 ganger, har hun sett annonsen 5 ganger.

Det er også mulig å innføre tidsforsinkelse, slik at det for eksempel går minst 5 timer mellom hver visning.

Selektivt
Kenton kunne legge fram nye tall om Internett. Reklame på søkemaskiner, det at kunden får opp beslektete annonser dersom de ber om spesielle søkeord, er svært effektivt, til tross for at de står for bare to prosent av annonsemengden på nettet.

95 prosent av annonsene kommer på innholdssider. Kenton advarte mot å bruke for avansert teknologi.

Når få – og treffer
Bare 17 prosent av de nettleserne som brukes i dag takler Java. 14 prosent kan vise Shockwave, og bare to prosent kan vise de mest avanserte løsningene. Samtidig sikrer denne teknologien god respons.

Målinger viser at kunden klikker på annonsen i 25 prosent av tilfellene der det brukes Java, men at en har nådd 45 prosent respons i tilfeller der en viste levende video i annonsen.

Annonse