NC-offensiv fra SUN og Orcale

Ellef Ansnes

Ellef AnsnesOracle og SUN setter nå alle kluter til for å vinne fram med sin nettverksbaserte NC-filosofi. Skolesponsingen ser også ut til å skape den ønskede blest om produktet NC – Network Computer.

I alle fall fikk initiativet Bill Clinton til å invitere Oracle-sjefen Larry Ellison på besøk sist lørdag. De første skolene har alt tatt slikt utstyr i bruk.

Kjempekampanje
For første gang i historien har Oracle og SUN satt i gang en kjempekampanje i amerikansk TV for å promotere NC og Java. TV-kampanjer i denne målestokk har de to selskapene aldri hatt.

At målet er å erobre den ganske verden legger ikke hovedtalere som Scott McNealy og Larry Ellison skjul på her på Oracle Open World.

Vil «pushe» informasjon
På Oracle Open World annonserte Oracle en push-allianse med selskapet TIBCO – velkjent for sin programvare for banker. Push vil bli bygd inn i Oracles grunnapplikasjoner. Den vil fungere slik at de setter opp en profil der du spesifiserer hva du vil ha sendt til deg via push-programvare.

Mobber Microsoft
På Oracle Open World var SUN-sjefen Scott McNealy en av hovedtalerene. Etter å ha kjørt sin velregisserte Microsoft- og Bill Gates-mobbing, understreket han betydningen av den strategiske alliansen med Oracle.

I sin demo brukte han passordet No to NT, bare for å nevne ett eksempel.

Bordet fullt
– Oracle fungerer best på SUN-servere og Oracle bruker SUN i stor grad. SUN har nå satt opp sin egen konsulentgruppe bare for Oracle-utvikling.

– Vi samarbeider om clustering, tuning og 64 kbis-teknologi og ikke minst Java klient-programvare, sa Scott McNealy med et bord fullt med Java-baserte godbiter – fra armbåndsur via Java-telefoner fra Alcatel til lommemaskiner som PSION (avtalen er ikke signert ennå) og Nokia Communicator.

Annonse
Annonse