Arkiv

Annonse


Fremtiden er nettbasert

Arkiv– Vi er en nettsentrisk tjenesteleverandør, sier administrerende direktør Morten Lundal i Telenor Nextel. – Dette betyr at vi først og fremst baserer vår eksistens på produkter og tjenester som kan leveres via nettet. I dag innebærer det først og fremst tilgang til Internett, tjenester for meldingsformidling og drifting av ulike selskapers Web-sider. Men med lanseringen av markedets første nettsentriske Intranettløsning, varsles starten på en ny epoke. Vi vil se avanserte teletjenester over Internett, multimedia over Internett, Internett på TV og TV over Internett og nye elektroniske markeder, sier Lundal.

Nettsentrisk Nextra
Telenor Nextels nye ”nettsentriske intranettløsning” har fått navnet Nextra og vil være tilgjengelig 1. oktober. – Med dette produktet kan en virksomhet med 10 ansatte få en komplett intranett- og ekstranett-tjeneste til en årlig kostnad på under 25 000 kroner, sier Morten Lundal. – Dette er en abonnementstjeneste som inkluderer alt det som er nødvendig for å få Intranett-løsningen til å fungere og den er enkel å ta i bruk selv for bedrifter uten Internett-kvalifikasjoner. Derfor har vi tro på at vi skal få mange nye kunder på denne løsningen, sier han.

Unik?
– Dette er foreløpig en unik tjeneste på verdensbasis, sa Stein C. Tømmer, direktør for forretningsutvikling i Telenor Nextel da produktet ble presentert for pressen. – Den imøtekommer markedets etterspørsel etter økt nytte ved Internett, samtidig som den endrer prisbildet for denne typen løsninger. I dag må en bedrift investere i egne servere, kjøpe konulenthjelp for skreddersøm av løsninger og ansette driftsperonsll. Ved Nextra unngår man dette og får en tjeneste som er like lett tilgjengelig enten man er på jobben, sitter hjemme eller er på reise, sier Tømmer.

Stor internasjonal interesse
Såvel Lundal som Tømmer understreker det unike i Telenor Nextels nye produkt, at ingen internasjonale leverandører foreløpig har utviklet noe tilsvarende. – Det er egentlig en enkel løsning, så vi er kanskje overrasket over at det ikke har skjedd, sier Lundal. – Men vi har tvertimot opplevd stor interesse for produktet fra internasjonale aktører i markedet. Dette gjelder Concert-samarbeidet, men det gjelder også helt andre. Vi er faktisk overrasket over den store, internasjonale interessen.
Men for Telenor Nextel er denne typen interesse bare av det gode. etter at Internett 1. juli i år er samlet som ett forretningsområdet i Telenor, under nettopp Telenor Nextels paraply. I følge Morten Lundal signaliserer denne satsingen en øket fokus på Internett i Telenor. Da vil en liten – og kanskje uventet – eksportsuksess antakelig ikke være å forakte.
Det unike ved Nextra er at produktet imøtekommer markedets etterspørsel etter økt nytte ved Internett, samtidig som den endrer prisbildet for denne typen løsninger, sier Tømmer. – I dag må en bedrift investere i egne servere, kjøpe konsulenthjelp for skreddersøm av løsninger og ansette driftsperonsll. Ved Nextra unngår man dette og får en tjeneste som er like lett tilgjengelig enten man er på jobben, sitter hjemme eller er på reise, sier Tømmer.

Annonse


Kommunikasjonsløsninger
I følge Telenor Nextel er det kommunikasjonsløsningene som er kjernen i Nextra. Brukere kan sende og lese e-post, sende faks, teleks og meldinger til personsøker og GSM. Dessuten garanterer Telenor Nextel at Nextrabrukerne får tilgang til nye tjenester som telefoni over Intrnett og elektroniske konferanseløsninger når disse blir tilgjengelige.

Informasjonstilgang
Dessuten er Nextra utviklet for å gi brukerne bedre informasjonstilgang. – Det blir enklere å strukturere, tilpassee og finne informasjon, sier Tømmer. – Produktet leveres blant annet med ferdige moduler for publisering. Dermed blir det enkelt å lage oppslagstavler, tilgjengeliggjøre internavisen og få lagt ut personalhåndbok, organisasjonskart, telefonlister og lignende.
Telenor Nextel kommer 1. oktober til å være tilgjengelig direkte fra Telenor Nextel eller fra forhandlere som Telenor Bedrift, Merkantildata og Office.

Annonse