Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Datatilsynet i klesbransjen

OSLO: Datatilsynet skal nå vurdere Dressmanns og Matservices sider på Salgsnett for å finne grensene for hvordan dataregistre på Internett kan brukes. Oppfordringen kommer fra forbrukerombudet.

– Vi har ikke sett på den aktuelle saken, sier informasjonssjef i Datatilsynet Hege Njaa. Vi skal se på hva slags register det er som det er blitt opprettet. Hvis det er mer enn et kunderegister, vil vi se på hvilke andre opplysninger det blir bedt om og til hvilket formål. Vi vil se om det er saklige behov for å be om de konkrete opplysningene.

Havner i nettet
Opplysninger som gis ved kjøp og salg kan brukes i nye sammenhenger. Cookies-teknologi og overvåkingsprogram kan brukes til å følge med i hva den enkelte bruker foretar seg. Disse faktaene kan så kombineres i større oversikter.

Uforutsett bruk
Datatilsynet følger utviklingen. Internettet har ført til nye utfordringer. Når kunder bestiller over nettet gir de fra seg opplysninger, og disse kan igjen brukes til å skape informasjon som kan brukes i andre sammenhenger. Sammenhenger som kunden trolig ikke har forutsett da hun ga fra seg opplysningene.

Interessant problemstilling
Datatilsynet selv driver ikke spaning på nettet, men holdningen er at henvendelsen fra Forbrukerombudet åpner for en «veldig interessant problemstilling».