200 milliarder kroner representerer hele 14 flyplassutbygginger lik den som skjer på Gardermoen eller 10 Mongstad-utbygginger.
Dersom IATA velger at gigantbeløpet skal deles likt på de 2.000 flyselskapene i verden, kan dette i verste fall bety at Braathens SAFE, SAS og Widerøe må punge ut med 100 millioner kroner hver.Økt sikkerhet– Flyselskapene over hele verden utveksler en mengde informasjon seg imellom. Dette må skje på en så sikker måte som mulig. Derfor er et ekstranett løsningen, sier markedssjef Bert Veenstra i Braathens Safe. IATA-representant
Veenstra er Braathens representant i IATAS tekniske arbeidsgruppe. Han er til daglig stasjonert for Braathen i Stavanger. Dagens Telecom fikk tak i markedssjefen på telefon mens han betjente en messestand i Paris.
Annonse
– Bare tenk på alle transaksjonene som skjer når en kunde bestiller en billett og får en reiserute som omfatter flere flyselskaper, sier Veenstra. – Det skal blant annet sjekkes om det er ledig plass. Billettinntektene skal fordeles etter bestemte nøkler. Mye av dette kan foregå maskinelt etter EDI-baserte rutiner, sier Veenstra til Dagens Telecom.Store kostnader
Selv om planen er å benytte eksisterende linjenett, vil et verdensomspennende ekstranett koste mange penger. De foreløpige beregningene viser at nettet vil koste flyselskapene over 200 milliarder kroner.
– Et ekstranett hvor rutinene er sikre og umulig å avlytte, vil likevel gi store effektivitetsgevinster. Mye av rutinene som i dag er manuelle vil i fremtiden kunne gjøres maskinelt, sier Veenstra.Det vil etableres en databank hvor selskapene får løpende oppdatering om all trafikk og passasjerer. Databanken skal også brukes for å gi informasjon om hva som skjer på flyplassene rundt om i verden og til å utveksle teknisk informasjon.Kommersielt foretak
– Et ekstranett for samtlige flyselskap vil være et gigantprosjekt. Det arbeides intenst for å komme fram til de riktige tekniske løsningene, sier markedssjefen.
Annonse