Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telenor blir global

SANDEFJORD: Om tre til fire år har Telenor større virksomhet i andre land enn i Norge. Dette er nødvendig for et sterkt Telenor slik vi kjenner det i dag, mener konsernsjef Tormod Hermansen (bildet).

Arkivfoto
– For tre til fire år siden startet Telenor sin internasjonale virksomhet. Om tre til fire år har vi større virksomt internasjonalt enn nasjonalt, sier Konsernsjef Tormod Hermansen i Telenor i sitt foredrag for Studiemøtet i Sandefjord.

Global investering
– I år investerer vi mer utenfor Norge enn i Norge. Om tre til fire år bør vi ha en større omsetning utenlands enn innenlands. Deretter vil også bidraget til overskudd bli større fra utenlandssatsinger enn fra Norge, sier Hermansen.

– Telenor ønsker en vekst på 6-8 prosent per år, på lik linje med andre europeiske land. Dette er nødvendig når veksten i Norge reduseres på grunn av lavere markedsandeler og fortjenestemarginer, sier direktør Ole Johan Haga i Telenor International.

Stor butikk
Telenor er ifølge Hermansen Norges femte største industrikonsern. 50 prosent av omsetningen er allerede konkurranseutsatt, derfor ser Hermansen det som svært viktig at Telenor er strategisk aktiv i overgang mot et sammensmeltet tele- og IT-marked.

– Norge er et lavkostland innen telekommunikasjon, vi har og vil fortsette å presse prismarginer, sier Hermansen.

Trendsetter?
Vi vil ikke sette prisen, men påvirke prisdannelsen. Telenor vil påvirke markedet, og vi vil ha så smale marginer at det ikke virker attraktivt for konkurrenter å komme inn i det norske markedet, sier Hermansen.

Hermansen mener at Telenor nå har funnet bredden innen teletjenester de vil ha i Norge. Videre satsing fra Telenor vil bli i det internasjonale markedet, men med hovedgrunnlag i den kompetanse som finnes i Norge, mener Haga.

Stikkord: Mobil