Wikstøl

Annonse


Nye Nettavisen på lufta

WikstølEtter seks måneder og 14 dager er det kroken på døra for gamle Nettavisen. Avissider ‘klistret’ på skjerm er nå et tilbakelagt stadium ifølge redaktør Knut Ivar Skeid, som satser på et helt nytt konsept der både innhold og annonser skal kunne tilpasses den enkelte brukers ønsker.

– Nettet er skapt for individualisert informasjon. Folk vil ha informasjonen på sin egen måte, og det er det vi tar konsekvensen av når vi legger ut Nettavisen i ny utgave onsdag kveld, sier redaktøren.

Selger på margen
Og skal vi tro det ‘preview’ pressen ble servert, legges det opp til skreddersøm på flere nivåer – og prisklasser. Leseren vi i første omgang kunne registrere seg som abonnent, og selv komponere hva som kommer opp av titler og saker. Clouet, ifølge Skeid, ligger i margen, bokstavelig talt.

‘Margtjenestene’ vil kunne være spesialisert stoff i sanntid, for eksempel overvåkning av aksjekurser. Dette kan igjen kobles sammen med varsling på personsøker eller NetComs tekstmeldingstjeneste

Annonse


Betaling
Alt vil foreløpig være gratis, men Skeid legger ikke skjul på at de forskjellige tjenestene vil koste, avhengig av brukerens egne ønsker. Men så er vel heller ikke børsinfo noe for fru Olsen på Torshov.

– Det er klart at brukerne av slike tjenester er vant til å betale, og de er vant til å betale mye, sier Skeid, som også ser for seg at annen informasjon som tipperesultater, lotto og lignende vil slå an i realtid.

Interaktive annonser
Nettavisen har inngått avtale med det amerikanske NetGravity, som leverer programvare for annonsering på nettet. Selv om starten er forsiktig, åpner NetGravitys teknologi for en type annonser som for eksempel selges i visse tidsrom av døgnet, vises et begrenset antall ganger, eller selges som antall hits.

– Handel på nettet i USA har tatt av noe helt utrolig, sier markedssjef i NetGravity Ann Burgraff, som selv har tre venner som nylig kjøpte bil direkte på Internett.

Annonse