Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kreditkassens nettbank

OSLO: 10. mars lanserte Kreditkassen i all stillhet sin nye Internett-bank. Onsdag forrige uke hadde banken fått 1250 nettbankkunder, eller 75 nye kunder per dag.

Skjermdump
I skyggen av fusjonen mellom banken og Storebrand, har Kreditkassens nye nettbank (www.kreditkassen.no) fått en overveldende mottakelse. Med 75 nye kunder om dagen vil den virtuelle nettbanken overgå de største telefonbankene i løpet av 4-5 måneder. NOR 24 (Sparebanken NOR), Storebrand Bank og DnB Direkte, som startet opp i fjor, har alle mellom 6600 og 10 000 kunder.

Ett års testing
For godt over ett år siden startet Kreditkassen sitt samarbeid med Bankenes Betalings Sentral om utviklingen av den nye nettbanken. Den andre pilotbanken var Landsbanken, som åpnet sin tjeneste i fjor høst. Siden april i fjor har 100 pilotbrukere testet Kreditkassens nye nettbank.

Høy sikkerhet
– Vi har brukt mye tid på å kvalitetssikre tjenesten, forteller produktsjef Henning Fellinghaug hos Kreditkassen til Dagens Telecom. – Vi ville unngå å lansere tjenesten, for så å måtte stenge på grunn av. manglende sikkerhet. Brukerne har gitt mange positive innspill til tjenestens brukervennlighet, sier han. Det foreligger dessverre ingen demo på bankens nettside.

Hektisk før påsken
I begynnelsen av mars ble nettbanken lansert med beskjeden markedsføring i form av noen få annonser på nettet og radioreklame i P4. Interessen dagene før påske har likevel vært upåklagelig: – Onsdag forrige uke passerte vi 1250 nettbankkunder, sier Fellinghaug.

30 prosent kvinner
Nå skal markedsføringen trappes opp med annonser i radio, aviser, ukepresse, og reklamefilmer på TV2, TV3 og TV Norge, samt DM per post.Målgruppen er folk mellom 15 og 50 år, men primærgruppen er mellom 18 og 40 år. – Våre målinger viser at kundene er mellom 25 og 35 år og bruker Internett på jobben. Kvinneandelen er 30 prosent.

Billigere enn brevgiro
For å bruke nettbanken må du være kunde i banken og betale 50 kroner i året i leie for sikkerhetskortet (DigiPass). Hver transaksjon belastes med 2 kroner, det samme som ved bruk av telegiro. Det er gratis å bruke tjenesten, men banken har ennå ikke tatt stilling til om de vil ta betalt for bruken til neste år.

Studenttilbud?
Kreditkassen sitter inne med detaljerte kundedata, men har foreløpig ikke bestemt seg for om de vil tilby spesielle tjenester til kundegruppene: – En slikt tilbud kan for eksempel være gunstige tilbud til studenter, sier Fellinghaug.