Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Made in Irland

Irland har bare 3,5 millioner innbyggere, men er likevel verdens nest største programvare-eksportør. En tredjedel av alle PCer som selges i Europa er produsert i Irland.

Deksill
En gang valfartet vikingene til den grønne øya i vest. Nå strømmer multinasjonale IT-giganter til øya stimulert av lave skatter, kompetent arbeidskraft og god infrastruktur. Irene hever øl-glassene og hilser IT-dollar og arbeidsplasser velkommen.

6-8 prosents vekst
Hvis du fortsatt tror at Ireland er en rolig, tilbakestående provins, bør du snarest klikke på omstart-knappen. Mens Europas økonomi gjennomsnittlig har vokst med 2 prosent, har Irland økt med 6-8 prosent i de siste tre årene. Når noen spør: – Where do you want to go today?, svarer de multinasjonale: – Irland!

Microsoft i Irland
Siden 1980 har 40 prosent av alle amerikanske elektronikk-investeringer i Europa gått til den grønne øya. Microsofts fabrikker i Irland lokaliserer 100 produkter på 20 språk, og står for 50 prosent av Microsofts samlede omsetning for lokaliserte produkter utenom USA.

Tusenvis av arbeidsplasser
Intel har tre fabrikker med 3 000 ansatte som produserer halvparten av all verdens Pentium-brikker. Nå bygges en ny fabrikk som snart vil doble produksjonen.

IBM planlegger å bygge et anlegg med 2 800 ansatte og et callcenter med 750 ansatte. Hewlett-Packards blekkpatron-fabrikk vil ha 2000 ansatte i 1999.

De små følger etter
Digital har lagt ned 12 callcentre i England, for å flytte aktiviteten til Irland. Oracle, Apple og Dell har også store anlegg på den irske øya. Storselskapene tiltrekker mindre selskaper som Iomega, som nylig åpnet et callcenter i Dublin.

Høyt utdanningsnivå
Irland byr på god infrastruktur, både når det gjelder telekommunikasjon, underleveranser, transport og arbeidskraft. Landet satset sterkt på skoler og universiteter i 1960-årene, og har nå en meget velutdannet arbeidsstokk. Selskapsskatten er bare 10 prosent. Det er ikke rart at amerikanerne liker seg her.

Knoppskyting
De multinasjonale selskapene har lært irlenderne hvordan man opererer i et internasjonalt marked. Den sterke konsentrasjonen av digital industri har gitt knoppskyting av nye programvareselskaper, spesielt innen multimedia og Internett. Selskapene utvikler både sine egne produkter, og utfører oppdrag for andre.

Vikinger har mye å lære av Irland.